Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Hva er Google Shopping?

Vil du bli enda mer synlige i Google? Har du nettbutikk og ønsker å øke salget? Da er Google Shopping noe for deg.

Ved å bruke Google Shopping vil du dukke opp hos de som aktivt søker etter de produktene du tilbyr. Du vil med Google Shopping-annonsering få større synlighet ved at du bli et større blikkfang enn ved bruk av tradisjonelle annonser i søkemotoren.
 

Hvorfor bruke Google Shopping?

For deg som har nettbutikk er det flere grunner til å bruke Google Shopping enn ikke. Google er verdens største nettsted og man kan med trygghet si at det er der dine kunder befinner seg.

Du blir synlig tidlig i kundereisen ved å ta i bruk en slik form for annonsering. Kunden har kanskje nettopp hørt om et produkt nettopp du selger og er nysgjerrig på pris, utseende eller tilgjengelighet. Det er her du dukker opp! Du blir en butikk de kjenner til, selv om de ikke nødvendigvis går rett inn og handler med en gang.

Dukk opp når folk leter etter dine produkter

Ved å benytte deg av Google Shopping dukker du opp når folk leter etter akkurat det du selger. Hvis du for eksempel selger solbriller kan du dukke opp både når folk søker etter merkenavn og modell. Hvis du selger Ray Bans kan du for eksempel dukke opp både på søkeordene Ray Bans, solbriller, pilotbriller og så videre.

Hvor du har mulighet til å vises i søkeresultatene avhenger av arbeidet som er lagt inn i nettstedet i forkant av annonseringen. Dersom du er usikker på om ditt nettsted er optimalisert eller ikke kan det være en god ide å dykke inn i hva søkemotoroptimalisering kan gjøre for deg i organisk søk.

Produktet ditt vil dukke opp i Google med riktig bilde, pris, navn på produktet og en link som sender den potensielle kunden rett inn i din nettbutikk og valgt produkt. 

Hva koster det å bruke Google Shopping?

Som ved andre annonseformater gjennom Google AdWords vil dine shopping-annonser delta i en auksjon på søkeord. På forhånd legger du inn hva du er villig til å betale for at akkurat ditt produkt skal vises på bestemte søkeord. Deretter vil du betale per klikk du får på annonsen din (CPC).

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!