Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Bli mer synlig på nett med SEO

Hvordan finner nye kunder veien til din virksomhet? Veldig mange av dem kommer gjennom søkemotorer som Google. Derfor er du helt avhengig av å være synlig på nett.


Hensikten med søkemotoroptimalisering er å forbedre en nettsides kvalitet sett med Googles øyne. For å få et fortrinn overfor dine konkurrenter bør SEO bakes godt inn i din bedrifts markedsaktiviteter. Dette gjør du ved å bygge en brukervennlig og teknisk solid nettside med godt innhold.

 

Derfor er SEO verdifullt

Statistikken taler for seg selv: Hele 93 % av all trafikk kommer fra en søkemotor, og 3 av 4 klikker seg inn på nettsidene som ligger på førstesiden av søkeresultatene. I tillegg er halvparten av alle som søker mer tilbøyelige til å klikke på en lenke, dersom de har merket at avsenderen dukker opp i flere søk.

Hele 33 % av brukere velger å trykke på det første som kommer opp, og hele 60% av de igjen velger et av de tre første søkeresultatene. Ved å ligge langt nede i resultatene, mister du dermed en tredjedel av alle dine potensielle kunder. Heldigvis finnes det et hav av muligheter for å forbedre rangeringen. Dette kalles søkemotoroptimalisering. Her følger fem gode tips.

 

1. Forbedre lastetiden

lastetid

Hvor lang lastetid nettsiden din har, er viktig av flere grunner. For det første vil søkemotoren legge merke til om lastetiden er lang og gi deg en rangering basert på dette. En treg nettside vil også påvirke brukervennligheten – vi er vant til at ting går fort på nett, og det er viktig å holde på utålmodige brukere. Sannsynligheten for at vedkommende forlater siden din øker for hvert sekund hun eller han må vente. Kort lastetid er med andre ord en avgjørende faktor for rangeringen din.

Usikker på hvordan du ligger an? Bruk Page Speed Insights, et verktøy fra Google, for å se hvordan din nettside gjør det. Her får du også gode tips til forbedringer.

 

2. Godt og relevant innhold

g

Hvor ofte oppdaterer du innholdet på nettsiden din? Tydelig, relevant og engasjerende innhold er alfa og omega for å rangere høyt i søkeresultatene. For å tiltrekke mer trafikk til nettsiden, er det viktig at innholdet er oppdatert og at det faktisk blir lest. Søkemotorer måler blant annet hvor lenge og hvor langt ned på siden brukere leser. Stadig flere virksomheter har en egen blogg som jevnlig oppdateres, med nyheter og relevante artikler som aldri går ut på dato. Et enkelt triks som lar deg være synlig på flere søkeord.

For å finne ordene du bør prioritere og arbeide videre med vil en søkeordsanalyse være til hjelp. Dette er en analyse som foreslår ord du kan basere ditt innhold på. Ved å bruke Søkeordsplanleggeren til Google kan du finne gode søkeord som lar deg nå ut til potensielle kunder.

Her vil språk være viktig. Kall en spade for en spade, ikke kall det «graveverktøy». Skriv på et språk kundene dine forstår og selv benytter seg av når de søker etter varer og tjenester.

 

3. Eksterne lenker

eksterne lenker

Lenker er viktig! Både interne og eksterne lenker kan bidra til økt synlighet i søkemotorer. En intern lenke er en lenke som ligger på din egen nettside, som enten fører til en annen side på ditt domene eller en helt annen nettside. Du kan også få poeng dersom andre nettsider lenker til deg, altså ved bruk av eksterne lenker.

Eksterne lenker er viktig fordi de forteller Google at siden din blir anerkjent av en uavhengig tredjepart. Det at flere nettsteder lenker til deg gir søkemotoren et inntrykk av at dette er en populær og tillitsvekkende nettside, og dermed får du en bedre posisjon i søkeresultatene.

Når det er sagt så er det viktig at lenkene er relevante. I tillegg er det en fordel at lenkene kommer fra andre nettsider med autoritet. Det betyr at lenker fra nettsider som for eksempel VG vil være mer verdifulle enn lenker fra mindre anerkjente nettsider.

Verktøy som Majestic kan gi en innsikt i hvor som lenker til din nettside, og hvilke nettsider det er snakk om.

 

4. Brutte lenker

brutte lenker

En brutt lenke er en lenke på en nettside som ikke lenger fungerer. Mange brutte lenker kan føre til dårligere rangering. Ikke minst er det irriterende for brukeren som klikker seg inn på en ugyldig side – i verste fall er kundereisen over før den i det hele tatt har begynt. Det finnes flere verktøy som gir deg oversikt over alle brutte lenker på nettsiden din. Screaming Frog SEO Spider er et godt verktøy til dette formålet. Deretter kan du enkelt fjerne eller omdirigere lenkene – og vips har du gjort et enkelt og smart grep for å klatre oppover på rangeringen.

 

5. Er nettsiden brukervennlig?

brukervennlig

SEO handler til syvende og sist ikke om tekniske formler og mystiske algoritmer, men om mennesket som sitter foran skjermen. Ha publikumet ditt i bakhodet når du skal forbedre nettsiden din. Er språket forståelig og uten skrivefeil? Er det enkelt å navigere på siden? Er kontaktinformasjon tilgjengelig? Dette er faktorer som utvilsomt påvirker rangeringen din.

På høy tid å prioritere søkemotoroptimalisering på nettsiden din? Vi hjelper deg gjerne!

 

Tonje Halvorsen

SEO-konsulent i Optimal Norge

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!