Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Snik deg inn i e-posten til kundene dine med Gmail-annonsering

De fleste av oss sjekker e-posten daglig. Med Gmail-annonsering kan du nå potensielle kunder som bruker Googles e-posttjeneste.

Enkelt forklart er Gmail-annonsering interaktive meldinger på toppen av innboksen som åpnes akkurat som en mail når man klikker på den. Mailen kan inneholde både video og bilder, og det beste er at man kun betaler dersom noen faktisk klikker på annonsen.
 

Én milliard mennesker bruker Gmail

Det finnes flere grunner til å benytte seg av denne typen annonsering. Først og fremt er det her brukerne er - faktisk er det så mange som én milliard mennesker som bruker Gmail globalt. Mange sjekker i tillegg mailen sin gjentatte ganger i løpet av dagen. I og med at Gmail annonsen plasseres slik den gjør er det nesten garantert at brukerne ser den, og du har dermed oppnådd synlighet allerede her. Besøkende på nettsider som har blitt dirigert dit fra en Gmail-annonse har høy verdi. Dette er brukere som har høyest sannsynlighet for å konvertere.

Denne typen annonser er også en mer personlig annonseform. I og med at den poserer som en vanlig e-post ser den ikke påtrengende og fremmed ut, og vil med det være enklere å trykke på for mange. Den spretter ikke opp på ubeleilige tidspunkt, og den er ofte fin å se på – som tar oss til neste punkt:

Gmail Ads åpner for mange kreative muligheter og løsninger. Avhengig av dine behov kan du velge mellom ulike maler, som for eksempel en katalog-mal om du driver med detaljhandel. Denne typen annonse strekker seg litt lenger enn den typiske annonsen med kun ett bilde.

Sist, men ikke minst, er Gmail Ads svært mobilvennlig, noe som er nødvendig i en tid der nesten halvparten av e-posten som mottas, åpnes via smarttelefon eller nettbrett. Man kan også se om en bruker åpnet annonsen på mobil, og på et senere tidspunkt brukte pc-en til å kjøpe produktet, eller omvendt.
 

Sømløst inn i innboksen

Når en bruker går inn på Gmail kontoen sin, vil annonsen ligge som en e-post over de vanlige mailene man mottar. Når man klikker på den, utvider den seg, akkurat slik en ordinær e-post ville gjort. Her kan brukerne for eksempel få valget å spille av en video, klikke seg videre til et nettsted, fylle ut et skjema eller, hvis de bruker mobil, ringe til leverandør. Brukerne har mulighet til å sende annonsen som en e-post til sine kontakter, og de kan velge å lagre den til senere bruk. Etter at brukerne har trykket på annonsen, er all aktivitet gratis for leverandør. Man betaler kun for det første klikket på annonsen.

Hvordan fungerer målrettingen?

Når det kommer til målrettingen har man en del alternativer å velge mellom:

Kundematch: Om man velger å bruke dette som målgruppe jobber man ut ifra en e-postliste med personer som allerede har oppgitt e-postadressen sin til bedriften.

Lignende målgrupper: Her kan man finne en lignende målgruppe basert på kunder du allerede har, og rette seg mot dem. Da blir annonsen vist for brukere med lignende interesser som de som allerede besøker siden din, og gjør at du kan finne potensielle nye kunder.

Søkeord: Ved å bruke målretting basert på søkeord, kan man rette annonsen mot brukerne som har mottatt eller sendt mail der disse ordene dukker opp. Dette baseres også på generell brukeratferd på internett. Dersom du selger sko, og en person har vært inne på flere skobutikker på nett er det da sannsynlig at denne personen vil se din annonse. Dette gjør at det er større sjanse for at disse er interessert i det annonsen omhandler, noe som igjen gjør det mer sannsynlig at kunden tar i bruk nettstedet ditt.

Domene: Denne formen for målretting gjør det mulig å annonsere mot, eller ekskludere, brukere som mottar e-post fra bestemte nettsider. Dette betyr at du kan være tilgjengelig for potensielle kunder som allerede har vært i kontakt med konkurrenten din, eller noen som tilbyr produkter eller tjenester som går godt sammen med det du selv fører.

Det er altså et hav av muligheter. Uavhengig av om du ønsker å benytte annonseringen mot nye eller gamle kunder, vil du nå kunne opprette mer personlige og kreative annonser rett i innboksen! 

 

Caroline Maugesten

Tekstforfatter og SEO-konsulent i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!