Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Slik lykkes du med Snapchat-annonsering

Mange synes Snapchat-annonsering er utfordrende. Hvilke muligheter finnes egentlig i kanalen for din bedrift?

Det er ingen tvil om at Snapchat er populært. Over 2 549 000 nordmenn benytter seg av tjenesten, noe som tilsvarer 61 prosent av landets befolkning. Det er dermed gode sjanser for at du kan finne din målgruppe blant alle brukerne. Selv om det yrer av liv på applikasjonen, er det ikke nødvendigvis lett å få fotfeste som aktør her. Av alle brukerne er det få som følger bedrifter aktivt, og det virker heller ikke som om interessen for dette er stor. Så, hvordan i all verden skal du markedsføre i denne kanalen?

 

Vurder å teste Snap Ads

Bilde av smarttelefon med snapchat-logo

Snap Ads er en reklamemulighet som Snapchat selv tilbyr hvor du kan bruke ulike visuelle virkemidler sammen med lyd og tekst. Videoene varer i 10 sekunder, er vertikale (mobilformat) og gir seeren mulighet til interaktivitet. Brukeren kan for eksempel se et interessant produkt eller en spennende tjeneste, sveipe opp og havne inn på en skreddersydd landingsside. Det har nå blitt mulig å kjøpe produkter og tjenester direkte gjennom applikasjonen.

Legg en god plan før du bestemmer deg for å bruke Snap Ads. Gjør gjerne research, se hva som har funket for andre, og hva din målgruppe ser ut til å like. Husk også at du kan nå et enormt publikum med Snap Ads, da slike reklamesnutter kan bli sett opptil en million ganger daglig.

Det kan også være en idé å teste ut annonser i form av bilder eller videoer på ulike steder i Snapchat. Sjekk ut hva som fungerer best for deg – Stories, Publishers, Creators eller kanskje Our Stories?

 

Sjekk ut disse forslagene

Bilde av kvinne som ser på telefonen sin og pc-skjermen

Dersom du har bestemt deg for å teste ut Snap Ads, kan du optimalisere dem med enkle grep. Prøv for eksempel ut noen av tipsene under:

  • Få frem budskapet ditt fra første sekund
  • Legg blokk/fortellerstemme over bildene som vises hvor du oppfordrer til å sveipe opp
  • Når din annonse har vart i tre sekunder, bør du oppfordre til handling. Den beste tiden for dette har nemlig vist seg å være mellom 3 og 5 sekunders-merket i Snap Ads. Sørg også for at merkevaren din er synlig så tidlig i videoen som mulig
  • Vurder å tekste dine Snap Ads da mange ser uten lyd
  • Test ut alt fra video til bilder, GIF-er eller annen moro, og se hva som resonerer best hos din målgruppe
  • Prøv å gi seeren et tilbud innen 2 eller 3 sekunder dersom du forsøker å selge noe

 

Lag optimale videosnutter

Bilde av en som ser på snapchat på telefonen

Video er nøkkelen på Snapchat. Det kan virke utfordrende å skulle lage godt videoinnhold på denne plattformen, da du har få sekunder å gripe oppmerksomheten til seeren på. Husk at en gyllen regel her er at innholdet du skaper til Snapchat bør være kreativt, klart, konsist og kort. Du skal få frem poenget ditt på en morsom og forståelig måte, så raskt som mulig.

Dersom du skal få frem ditt produkt eller din bedrift i en snap, skal det være action fra første stund, slik at seeren blir grepet og ikke sveiper forbi deg. Husk å ordlegge deg på måten som passer ditt publikum, og bruk visuelle virkemidler du tror de vil like. Snakk gjerne direkte til kamera, så seeren føler det er dem du kommuniserer med. Får du «øyekontakt» med seeren vil dette kunde holde oppmerksomheten deres bedre enn dersom du ser alle andre steder.

Husk at det du legger ut på Snapchat bør ha et tydelig budskap. Videosnutter bør ikke være lange, da faller folk som regel ut fordi de føler at du tar opp for mye av deres tid. 5-6 sekunder er en god tid per snap du legger ut.

 

Gjør din Snapchat selgende

Bilde av person som ser på grafer og tar bilde med telefonen

Får du oppmerksomhet på Snapchat i dag? Flott – da er dette en ypperlig tid å teste ut salg gjennom kanalen. Det finnes ulike annonser som gjør det lettere for kunder å legge merke til deg. Du vil ikke bare bli mer synlig, men du vil også gjøre handleopplevelsen mye enklere.

I Snapchat kan du nå kunder gjennom bilde- eller video-annonser på opptil 10 sekunder, med handlingsoppfordring – som på Snapchat er «sveip opp». Har du flere produkter eller tjenester å tilby, kan du teste Collection-annonser. Dette er annonser som viser miniatyrbilder nederst, disse kan du linke til de aktuelle sidene dine. Katalogsalg er også en ypperlig måte å vise frem produktene man selger til potensielle kunder. Vil du virkelig være synlig mellom snappene, er Commercials en ypperlig mulighet. Dette er annonser som ikke kan hoppes over på seks sekunder.

Men det er ikke bare med typiske annonser du kan nå ut til kunder på Snapchat. Du kan også høste oppmerksomhet med filter og linser. Snap-brukere kan få opp filteret ditt når de tar bilde i Snapchat og sende videre til sine venner, dette kan for eksempel være filter knyttet til lokasjon eller en spesiell dag som er relevant for det dere tilbyr. Med linse kan man med en Snapkode få opp kreativt innhold relatert til produkter og tjenester rett inn i kameraet. Her kan man også se produkter i rommet man er i, spille med produktene, eller samhandle på andre måter. Dette gjør at du når ut til potensielle kunder på en kreativ måte.

 

Få hjelp av en ekspert

Lyst til å satse mer på Snapchat, men usikker på hvor du skal starte eller hvordan du skal gå frem? Optimal Norge hjelper deg gjerne på vei mot en mer målrettet markedsføring på Snapchat. Vår sosiale medier-avdeling har jobbet lenge med markedsføring på de ulike plattformene, og er gode til å vurdere hvilke løsninger som vil fungere godt for ulike kunder. Ta gjerne kontakt med oss, så skaper vi gode resultater for deg!

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!

Caroline Gustavson

Konsulent for sosiale medier i Optimal Norge.