Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Slik kan din bedrift få bedre utbytte av Facebook

Hva om det fantes en funksjon som lot brukerne selv knytte kontakt med din bedrift for mer informasjon om tilbudene dine? Kundeemneannonsene til Facebook er et verktøy som gjør dette mulig.

På den måten vet man at brukeren er interessert i det bedriften din distribuerer, og det blir enklere formidle budskap til potensielle kunderI tillegg samler man inn verdifull kontaktinformasjon som kan brukes til å følge opp nevnte kunder. 

 

Hvordan fungerer det?

En potensiell kunde ser annonsen din på Facebook, og ønsker å lære mer. Når brukeren klikker på kundeemneannonsen, vil det komme opp et skjema, ofte ferdig utfylt med kontaktinformasjonen de allerede har registrert på Facebook. Dette kan for eksempel være en e-postadresse, et navn eller telefonnummer.

Du kan også stille egne spørsmål som du ønsker svar på, men det er lurt å ikke gjøre det for komplisert. Be derfor bare om den mest nødvendige informasjonen du trenger. Jo mindre komplisert dette er, desto større sannsynlighet er det for at brukeren fullfører. Hvis du likevel ønsker å tilføye et egendefinert spørsmål, er det lurt å legge ved svaralternativer slik at personen ikke trenger å skrive selv. Brukeropplevelsen blir best om man begrenser antallet svaralternativer til tre eller fire.

Ved å sende inn skjemaet, kan brukeren motta informasjon om din bedrift, eller be om å få nyhetsbrev, en demonstrasjon av et produkt eller et prisoverslag, for å nevne noe.

Kundeemneannonser har lik utforming som lenkeannonser når det kommer til design. Annonsen kan være en video eller et bilde med tekst etter ønske.

Det er også mulig å legge til et velkomstskjermbilde når brukerne trykker på annonsen, men dette er valgfritt. Skjermbildet fungerer som ekstra informasjon – forklaring av hvilken gevinst brukerne får ved å registrere seg, hva som skjer etter at de har registret seg, eller fordelene ved din bedrift.

 

Men, hva skal man bruke det til?

Bruk av denne typen annonse er en effektiv måte å generere kundeemner, altså potensielle kunder som er interessert i hva bedriften din tilbyr.

Fordi skjemaet gjerne er forhåndsutfylt med brukeres informasjon, er det en svært rask og effektiv prosess å registrere seg. På den måten er sjansen større for at potensielle kunder fullfører innsendingen, og ikke faller fra før skjemaet er ferdig utfylt.

Skjemaene er i tillegg tilpasset din bedrift slik at du får den informasjonen som er viktigst for deg. Informasjonen kan brukes til å opprette egendefinerte publikum. På den måten kan du tilpasse remarketing til disse, og eventuelt finne nye kunder (speilpublikum) som har ting til felles med de som allerede har registrert seg.

Kundeemneannonser er tilpasset mobilenheter. I og med at kontaktinformasjonen allerede er fylt ut er det lett for brukerne å registrere seg, de trenger bare å trykke «send inn». Generering av kundeemner fra mobil blir derfor veldig effektivt. For brukerne gjør kundeemneannonser det enklere å komme i kontakt med bedriften din, uansett hvor de befinner seg.

Annonsen sendes ut til de kundeemnene med høyest verdi ved hjelp av Facebooks målrettingssystem.

 

Caroline Maugesten

Tekstforfatter og SEO-konsulent i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!