Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

RLSA – fra besøkende til kunde

Du har jobbet iherdig med SEO og gjort en grundig jobb med tekstannonser i AdWords. Du tiltrekker deg nye kunder, men nå er du på jakt etter konverteringer. Det er her RLSA kommer inn!
Dersom du ønsker at dine besøkende skal fullføre kjøpet av produkter de har kikket på i nettbutikken din, eller tenke på deg neste gang de er i shopping-modus bør du vurdere å bruke RLSA-verktøyet til Google. 

Hva er RLSA?

RLSA står for Remarketing Lists for Search Ads, og er et verktøy i Google Ads-familien. Enkelt forklart betyr det at disse søkeordsannonsene kun blir vist til de som allerede har besøkt nettsiden din tidligere. Det er samme prinsipp som annen remarketing, forskjellen er at denne er skreddersydd for søkefeltet til Google. Dette er det mange fordeler med, og en RLSA-annonsering kan kombineres med annen annonsering i AdWords for maksimal effekt.

Er det noe for min bedrift?

I de aller fleste tilfeller vil svaret være et klart og rungende ja. Majoriteten vil kunne nyte godt av å ha returnerende besøkende til nettsiden sin. Dette forutsetter selvfølgelig at man allerede besøkende på siden.  

Når du benytter deg av RLSA vil du kunne hente inn de som tidligere har besøkt nettstedet ditt tilbake til siden. Her har du mye rom for å være kreativ! 

Formålet med RLSA er at man i større grad skal kunne se målene du har satt deg til å gå i oppfyllelse. Et mål kan være mye forskjellig, men vi snakker som regel om konverteringer. Det kan være hvor mye du selger generelt, hvor mye du selger av en bestemt vare, forholdet mellom hvor mye du betaler i annonsering og antall konverteringer (ROI), innsending av skjema, nedlastning av en manual og mye mer.

Med prioriteringene i orden

Hvis du har et søkeord du virkelig ønsker å være synlig på, men markedsbudsjettet ditt ikke tillater det, har du en ypperlig mulighet med en RLSA-kampanje. Slik målretting til et mindre publikum gjør det mulig å prioritere de som har en høyere konverteringsverdi, og bruke budsjettet på disse. Dette er kunder som allerede har hørt om deg, eller har bestemt seg for å kjøpe et produkt. Disse kundene er en mer gunstig investering, da det koster mer å få nye kunder til å konvertere.

Dersom en person allerede har lagt en bestemt vare i handlekurven eller gjennomført et kjøp tidligere, kan man gå enda hardere ut. På den måten utkonkurrerer man mange på auksjonen. Det handler om sannsynligheten for konvertering, i forhold til hvor mye penger du bruker på å nå dem (ROI).

Din målgruppe kan bli delt inn i ulike segmenter. Ved å presentere ulike budskap til forskjellige segmenter, vil du oppnå høyere relevans for de du prøver å nå. En person som aldri har hørt om deg før vil trenge et annet budskap enn en som er innom nettsiden din titt og ofte. Og det er her kreativiteten din spiller en rolle.

Kanskje du skal ha salg i nettbutikken din. Hva med å lokke faste kunder med et enda bedre tilbud? Har du et nytt produkt som passer perfekt til noe de allerede har kjøpt? Lær deg å bruke remarketing og RLSA til din fordel for å få fullt utbytte av dine kunder. Dette gagner kunden også – kanskje de finner noe de ikke visste at de ønsket seg? 

Er returnerende besøkende viktigere enn nye?

Det å få nye besøkende til nettsiden din er helt klart alfa og omega for enhver bedrift. Samtidig er det mer sannsynlig at returnerende besøkende vil gjøre den handlingen du ønsker.

Måten vi handler på nett er under utvikling. Vi gjør grundigere research enn tidligere, og det er som regel etter å ha vært innom et nettsted flere ganger at vi bestemmer oss for å kjøpe. Det er ikke lenger nok å nå ut til potensielle kunder, vi må i tillegg få dem til å forstå at du har det de ønsker seg.

Vi kan konkludere med at hvilke kunder som er viktigst, ikke er det riktige spørsmålet. Den ene gruppen er ikke nødvendigvis viktigere enn den andre, men vi bruker forskjellige verktøy for å nå dem. Vi må også huske på at de er på forskjellige stadier i kjøpsreisen, så det blir dermed vanskelige å sammenligne.

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!