Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Nordmenns vaner på sosiale medier

Vi multitasker, våre eldre er aktive, våre utdannede er sterkt representert og vi digger video. Slik ser vi ut på sosiale medier! Kjenner du deg igjen?

Samtidig som daglig bruk av papiravis blant nordmenn har sunket fra 77 prosent i år 2000 til 32 prosent i 2017, har internett opplevd et løft fra 27 prosent i 2000 til hele 90 prosent i 2017. Dette viser tall fra norsk mediebarometer. Internetts glansdager har for lengst kommet for å bli, og med nye innovasjoner som ruller ut nesten daglig, er det bare å feste setebeltet og få med seg de lynraske endringene som griper om våre medievaner. Noe som har festet seg i de fleste nordmenns daglige rutiner, er sosiale medier. Analyserer vi disse riktig, vil det bli mye lettere å markedsføre på de forskjellige plattformene.

Hvert år kommer Ipsos ut med målinger om nordmenns brukervaner på sosiale medier. Undersøkelsen tar for seg hele landet, og måler vaner til de over 18 år. Over 6000 blir intervjuet hvert eneste år, og danner derfor et godt grunnlag for å se hvor det rører seg i de sosiale mediesfærene, og hvem som befinner seg hvor. En nyttig undersøkelse å følge med for alle som driver markedsføring på sosiale medier med andre ord. 

 

Facebook Eldrebølgen oversvømmer Facebook

Det virker nesten som hele landet har funnet veien til Facebook, med 84 prosent av befolkningen godt plassert på siden. Det er faktisk så mange som 3.478.000 unike brukere på landsbasis. Det er fremdeles den yngre garde som regjerer, og så mange som 95 prosent av nordmenn mellom 18 og 29 år har en Facebook-profil.

Likevel ser vi en rask økning blant de eldre. Selv om de fremdeles er dårligst representert av aldersgruppene, har de på over 60 år økt raskest på Facebook siden Ipsos startet sine undersøkelser. I dag bruker også 8 av 10 over 60 år tjenesten hver eneste dag. På Facebook i Norge er det også en liten overvekt av damer. 52 prosent av brukerne er kvinner, mens 48 prosent er menn.

Er du usikker på hvordan du bør markedsføre deg på Facebook? Mye tyder på at eldre er en god kundebase her, da de har blitt svært hyppige brukere. Er dette en kundegruppe du allerede markedsfører deg mot, bør du derfor teste ut ulike annonser i Facebook. Ønsker du å utvide markedet ditt slik at det inkluderer de over 60, kan det være lurt å starte her når det kommer til markedsføring i sosiale medier. 

 

Snapchat Dårlig nytt for aktører på Snapchat?

I Norge har hele 2.544.000 mennesker brukere på Snapchat. Dette tilsvarer faktisk 62 prosent av den norske befolkningen. Igjen har damene overtaket her, med en brukerskare på 55 prosent. Eldre har også fått øynene opp for denne tjenesten, og 30 prosent av de over 60 har fått seg profil her.

På Snapchat er det få som aktivt følger aktører. Dette kan gjøre det vanskeligere å markedsføre på denne tjenesten, men det finnes råd. 1 av 10 brukere melder om at de følger bloggere eller influencers. Dersom du velger å samarbeide med bloggere, kan Snapchat være en flott markedsføringsplattform. Når det er få som følger aktører aktivt vil det derfor være flere som legger merke til positivitet rundt ulike produkter. Blir produktene i tillegg snakket om av folk som har en større følgerskare, vil du kunne vinne mye på word of mouth og bekreftelse fra noen med mye anerkjennelse og tillit.

Snapchat har gjort det mye lettere for bedrifter å drive markedsføring den siste tiden. Du har for eksempel Snap Ads, Sponsored Lenses, Nationwide Sponsored Geofilters og Snapchat Discover som kan hjelpe deg med din markedsføring i denne kanalen. Til syvende og sist er det viktig å huske på at Snapchat er en kanal de fleste bruker for underholdning og lettbeint informasjon. Dersom du ønsker å prøve deg på markedsføring i denne kanalen gjelder det å holde tonen lett og ledig, og gjerne spe på med litt humor.  

 

Instagram Unge kvinner digger Instagram

Instagram har klart å karre til seg 2.246.000 nordmenn, 54 prosent av befolkningen vår med andre ord. Fordelingen blant menn og damer er relativt jevn, med 45 prosent menn og 55 prosent kvinner. Likevel ser vi at den sterkeste brukergruppen er kvinner under 30 år. Her har hele 9 av 10 en profil på Instagram.

Denne tjenesten er dermed en perfekt markedsføringsplass for de som har disse brukerne som målgruppe. Det finnes masse en kan gjøre på Instagram når det kommer til markedsføring. Det er viktig at du er synlig, med din egen profil som folk kan følge. Her bør du aktivt dele bilder og stories, og samhandle med de som følger deg. Ellers kan du teste ut annonsering på ulike måter. 

 

LinkedIn-1 LinkedIn for eliten

Litt færre nordmenn har valgt å lage en bruker på LinkedIn. 29 prosent av befolkningen har en LinkedIn-profil, eller 1.206.000 mennesker. Her er det likevel utrolig mange unge nordmenn, faktisk over en halv million på under 40 år. På LinkedIn er det også svært mange flere menn enn kvinner som er representert. 62 prosent av de norske brukerne er menn, mens 38 er kvinner. Er din målgruppe menn kan du absolutt vurdere å bruke LinkedIn som markledsføringsplattform. 

Over halvparten av de med 5-årig universitets- eller høyskoleutdannelse er også å finne på LinkedIn. Dette betyr at mange akademikere har samlet seg på et sted. Dersom du velger å drive markedsføring på LinkedIn bør du derfor være sikker på at du kan faktasjekke det du legger ut. Tonen du benytter deg av bør være seriøs, da de fleste er på LinkedIn i jobbsammenheng og ofte er i denne mentaliteten når de bruker siden.

 

Twitter Ungt fuglekvitter på norske Twitter

3 av 10 nordmenn, eller 1.191.000 mennesker, har opprettet en profil på Twitter. Selv om bare 29 prosent av den norske befolkningen har funnet veien til denne plattformen, er omlag halvparten av de under 30 der. Av norske brukere er også 61 prosent menn, mens 39 prosent er kvinner.

Twitter er ikke det mediet vi nordmenn er mest aktive på. Kun halvparten av norske brukere er innom siden ukentlig eller oftere. Dette betyr likevel ikke at Twitter er en dårlig markedsføringsplattform. Ta en vurdering på det. Noen bedrifter, spesielt i USA, har gjort det stort på Twitter. Er dine kunder på siden? Kan du nå dem på en spennende og interessant måte? Hvis svaret er ja, så kan det være verdt å investere litt tid i å bygge en profil her.

 

Pinterest Pintrest kun for pikene?

Denne plattformen har absolutt klart å fange opp norske kvinner. Brukergruppen er utrolig skjevt fordelt, med 68 prosent kvinner og 32 prosent menn. Med andre ord er kun 1 av 3 nordmenn på Pintrest menn. Av kvinnene som bruker plattformen er mange under 40 år gamle. Drøyt 340.000 blir å regne som unge brukere, og av totalen på 897.000 nordmenn er dette et relativt høyt tall.

Pintrest blir brukt regelmessig av mange, og hele 5 av 10 opplyser at de bruker plattformen på månedlig basis eller oftere. Det kan være lønnsomt for deg og din bedrift å markedsføre i denne kanalen, spesielt dersom målgruppen er unge kvinner. Pintrest er også utrolig visuelt, så dersom dere lager spennende profiler som målgruppen deres kan følge og bli inspirert av, kan dere absolutt dra nytte av dette verktøyet på en kreativ måte.  

 

YouTube Video hver dag på YouTube  

Som mange allerede har fått med seg har videomarkedsføring tatt helt av. Nordmenns medievaner viser også at interessen for videoklipp er stor. YouTube har faktisk utrolige 3.151.000 månedlige brukere blant oss nordmenn, og 1.930.000 har også valgt å skaffe seg en profil på plattformen, selv om man ikke behøver å logge seg inn for å se på på filmene. 58 prosent av norske brukere er menn, mens 42 prosent er kvinner. Blant overvekten av mannfolk er det også svært mange unge brukere. 6 av 10 norske menn som bruker YouTube daglig er faktisk under 30 år. 

Nå som YouTube har innført mer reklame, og i visse videoer reklamesnutter du ikke kan hoppe over, er denne kanalen en flott markedsføringsmulighet. Pass gjerne på at dersom du velger å skape reklamesnutter for YouTube, så bør de holdes korte og konsise. Det er ikke er noen hemmelighet at de fleste kan bli irriterte over «hinderet» de må over før de får sett ønsket videoklipp. Er din målgruppe menn under 30 år kan du også vinne mye på YouTube-markedsføring.

 

Spørsmålstegn3 Hvordan treffe riktig

Vi har blitt et samfunn av multitaskere. Folk er på sosiale medier samtidig som de ser TV, sitter på toalettet, gjør husarbeid eller reiser kollektivt. Det er derfor viktig å huske at sosiale medier er et sted hvor folk ofte har litt hastverk. Budskapet dere ønsker å fremme gjennom markedsføringen bør være kort, konsist og strategisk riktig plassert.

Tilpass også gjerne markedsføringen til ulike situasjoner og settinger som er typiske for din målgruppe. Selger dere hudpleieprodukter eller kosmetikk, kan dere prøve å treffe brukere i det de gjør seg klare for jobb eller før de skal ut på fest før helgen. Mange menn benytter seg også av sosiale medier mens de sitter på toalettet, noe som kan være greit å tenke på dersom dere for eksempel selger toalettpapir eller andre baderomsprodukter for herrer.

Husk også at kvinner gjerne liker det visuelle, så Instagram, Pintrest, Snapchat og andre sterkt visuelle sosiale medier kan være supre plattformer for markedsføring mot kvinner. Menn er ofte mer teknisk orienterte, og med en overvekt i de jobbrelaterte tjenestene kan LinkedIn være perfekt for markedsføring mot menn.

Til syvende og sist handler det om å kjenne din målgruppe, slik at du kan møte dem på deres favorittplattformer. Gjør du god nok research, kan du absolutt komme milevis lenger med markedsføringen din på sosiale medier.

 

Ane Undhjem

Tekstforfatter i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!