Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Lokal bedrift? Slik når du ut til ditt publikum!

For deg som har en bedrift man kan besøke vil som regel lokalmiljøet ditt være en viktig faktor i det å tiltrekke nye kunder. Visste du at det finnes metoder som spesielt tilpasset dette? Ikke?

Se for deg en person som vandrer gatelangs i nærheten av din bedrift, på jakt etter akkurat det du selger. De tar opp mobilen sin og begynner å søke. Og der var du! Bare 150 meter unna. Sånt blir det kunder av. 

Facebook – dukk opp hos de som tilfeldigvis er i nærheten 

Med promotering av foretaket ditt som lokal bedrift på Facebook, kan du enkelt finne nye kunder å vise annonser til. Dette er fordi du vil dukke opp hos de som tilfeldigvis er i nærheten, eller bor like ved. Du kan selv velge hvor lang rekkevidde du ønsker å være synlig i, og til og med legge til kart ved annonsen din i en karusell.

I en slik annonse kan du legge til forskjellige handlingsknapper, eller call to actions som det ofte kalles. Du vil ha mulighet til å legge inn kart med veibeskrivelse, telefonnummer eller få de til å kontakte deg direkte i Facebook Messenger. 

Bli inspirert og vær kreativ i beskrivelsen. Klarer du dra nytte av kjennskapen til lokalmiljøet kan du fort bli et blikkfang og husket.

To gode muligheter i Google

Google tilbyr i dag to spesielt gode muligheter for å fremme din bedrift lokalt i søkemotoren. Den ene løsningen er til og med helt gratis!  
 

Google My Business

La oss gjøre et tankeeksperiment. Hvis du befinner deg i en by du ikke kjenner, og du leter etter en pizzarestaurant – hva gjør du? De fleste vil ta opp mobilen og bruke Google til å søke på for eksempel "pizzarestaurant i Gøteborg", "pizza i nærheten" eller "beste pizzaen i Gøteborg", og få svaret sitt. Hadde det ikke vært kult om du helt gratis kunne kommet opp i søkeresultatene når folk søker der du er?

Med Google Min Bedrift kan du det. Og du trenger ikke engang å ha en nettside for at det skal fungere.

Her kan du legge inn mye informasjon:

  • Åpningstider og når det er mest aktivitet
  • Bilder
  • Beskrivelse av bedriften
  • Kontaktinformasjon som telefonnummer, adresse og så videre

Best av alt er at du vil være tilgjengelig for dine kunder når de trenger deg som mest. Det er god service!

Med Google My Business vil du også kunne få tilgang til enkle analyseverktøy. Her kan du se hvor mange som har klikket, ringt, sett på eller spurt om veibeskrivelse til din dør.

Lokale søkeannonser i Google

Hvorvidt du dukker opp i søk med Google Min Bedrift avhenger av tre ting:

  • Prominens

Prominens referer til hvor velkjent bedriften er og hvor mye informasjon Google har å jobbe med. Dette gjelder både informasjonen som er lagt inn i Google Min Bedrift og arbeid med SEO.

  • Distanse

Hvor langt unna du er personen som søker.

  • Relevans

Hvor relevant søket er til din bedrift.

Hvis du ligger langt nede på listen kan du snike deg til høyere plassering med en lokal søkeannonse. Dette gjøres gjennom Google AdWords og følger de samme prinsippene som andre annonser av den typen.

Da velger du hvor mye et søkeord er verdt for deg, og det blir en auksjon på dette ordet i Google. Du betaler per klikk når noen klikker for mer informasjon om beliggenhet, veibeskrivelse, ringer bedriften eller besøker nettsiden.

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!

Les mer om dette temaet.