Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Juletips for digital markedsføring i unntakstider

Syv måneder inn i pandemien er det liten grunn til å tro at julesesongen blir som før. I år møter vi høysesongen i form av en digitalisering vi tidligere ikke har vært i nærheten av.

Julesesongen kort fortalt

Annerledes og uforutsigbar. Heldigvis er ikke globale pandemier hverdagskost. Derfor har vi heller aldri møtt fremtiden på den måten vi gjør i år, men dette gjør at vi ikke helt vet hva vi kan forvente. Hvilke smitteverntiltak vil dukke opp om noen dager, uker, eller måneder – og hvordan vil disse gi utslag i de ulike bransjene? Det kommer til å være kritisk for mange å gjøre leddene i kundereisen så digitalisert som mulig. 

 

Disse tingene bør du ta stilling til i tiden fremover

Real-time innsikt og automatisering

Endringene er hyppige i denne perioden. Sørg for at innsikten du henter ut om søk og trender er så fersk som overhodet mulig.

Ved å bruke automatisering i betalt annonsering kan du raskt reagere på endringer i kjøpsadferd. Vi, som mange andre i bransjen, anbefaler retailere å automatisere det som kan automatiseres, slik at du heller kan bruke ressursene der det trengs.

Skap online og offline samspill

Det er mange som ikke har nettbutikk. Da blir lagerstatus og hent i butikk viktig. Bedrifter som har mange konkurrenter online kan oppleve at disse konkurrentene ikke klarer å levere på den økende bestillingen på nett. Dette må du prøve å bruke som en fordel ved å forsikre kunder om at du har varer på lager.

På vei inn mot jul og black friday anbefaler vi dere å benytte viktig informasjon fra de som jobber i butikken og f.eks på kundeservice, for å finne ut hva kunden savner så dere kan samarbeide på tvers og sikre tillit til annonseringsinvesteringer.

Budsjetter og kostnad

Det er mange aktører som gir full gass i perioden som leder opp til jul, hvilket kan bety at du må betale mer for å annonsere. Pass på at budsjettene er lagt opp til økt konkurranse. Har du begrensede budsjetter kan det være lurt å vurdere hva som er viktig å bruke midler på i denne perioden.

Tidligere handel

Som det meste annet i 2020 så er ikke julehandelen forutsigbar. Det er å forvente at dersom land fortsetter å være “røde” så vil ikke folk med familie utenlands ha mulighet til å reise med årets julegaver. Dette fører til at enda flere kommer til å sende gaver utenlands per post, som igjen betyr at de må sende relativt tidlig for å garantere ankomst før jul. Forbered deg derfor på at handelen starter enda tidligere i år, evt at trykket kommer noe tidligere enn det du er vant til.

Mange har allerede begynt å lage ønskeliste eller lete etter gaver. Om du er på tidlig med annonsering, kan du være med å påvirke den ønskelisten i din favør. 

Resultatet av denne strategien vil nok ikke vise seg før tettere opp til jul. 

Frakt

Frakt er et viktig element når vi snakker om julehandelen. Husk å minne kundene på siste frist for å motta gavene før jul. Om du har en løsning som gjør at kundene kan handle tettere opp til jul enn andre aktører så vil dette være et fortrinn du bør fremheve i din annonsering.

Legg til rette for gavekjøp

Mange vet ikke hva de skal kjøpe, en enkel underside med “gavetips”, “inspirasjon” osv kan hjelpe folk med å finne en gave de kanskje ikke hadde tenkt på. 

Om julehandelen starter tidlig så burde man også returdatoen utvides. Dette er noe forbrukerne forventer at er på plass om man ønsker julehandel i sin forretning.

 

Oppsummert

Så langt vi kan ane hva fremtiden vil bringe, kan vi oppsummere det i fem punkter:

  • Dramatisk skifte til en mer digitalisert hverdag raskere enn forventet
  • Shopping er forventet å skje tidligere enn noen gang
  • Shoppere er mer nervøse for å gå i fysisk butikk nå enn tidligere - legg til rette for dette!
  • Det er viktigere enn noen gang å holde seg oppdatert på det siste innen søk og trender
  • Butikker er redusert til å kun være et transaksjonssted, mens selve shoppingen (se, finne størrelser og lagerstatus) foregår på nett selv om transaksjonen kan skje i butikk.

Trenger du veiledning, eller enda flere og mer detaljerte tips om hvordan du kan angripe akkurat din situasjon? Ta kontakt med oss i Optimal Norge, da vel! Våre spesialister og rådgivere er alltid på ballen og oppdatert på det siste innen digital markedsføring. 

Vi ønsker alle en riktig god og trygg julefeiring!

 

Les mer om dette temaet.