Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Hvorfor annonsere på YouTube?

Det er en mengde fordeler med å annonsere på YouTube. Dette er en ypperlig plattform for å fange oppmerksomheten til dine potensielle kunder, og gi de et inntrykk av hvem du er. Her er våre favorittgrunner til at du burde gi Youtube-markedsføring en sjanse.

Har du ikke testet ut annonsering på YouTube er dette på høy tid. Du får det beste fra Google hva gjelder målrettingsverktøy og budstrategi, samtidig som du når ut til ditt publikum når de sitter avslappet og ser på videoer.


Smarte målrettingsverktøy

En av de største fordelene med å ta i bruk YouTube som annonseplattform er at du får tilgang til målrettingsverktøyene Google har. I motsetning til god gammeldags TV-reklame får du her mange spennende muligheter til å treffe målgruppen din:

Demografi: Finn dine potensielle kunder basert på alder, kjønn, foreldrestatus eller husholdningsinntekt.

Interesser: Plott ned en liste over ulike interesser som målgruppen din skal ha. Her er mulighetene mange for å nå enten bredt eller veldig spesifikt.

Remarketing: Nå ut til brukere som tidligere har besøkt nettstedet ditt eller har sett en av dine videoer før.

Plassering: Vær synlig i spesifikke kanaler eller videoer som passer til ditt budskap.

Emner: Enda en gylden mulighet takket være samarbeidet mellom Google og YouTube. Velg emner som passer din bedrift eller ditt budskap. Din videoannonse dukker da opp i andre videoer, kanaler eller nettsider som passer med de emnene du har valgt.

Søkeord: Velg søkeord som passer annonsen din. YouTube bruker disse søkeordene til å vise annonsene dine på rette videoer eller kanaler.

 

Velg type annonsering etter behov

Du har hovedsakelig to ulike former for videoannonsering på YouTube. Du har videoannonser som kan hoppes over eller, videoannonser som ikke kan hoppes over av brukeren. Avhengig av hvilken type du velger er det muligheter for å leke seg med innstillingene, og dermed også hvordan betalingen foregår. Begge alternativene kan legges før, under eller etter originalvideoen.

Ved annonsering med video som kan hoppes over vil du ikke måtte betale med mindre brukeren har sett et visst antall sekunder. Du vil altså kun bli belastet dersom annonsen din blir sett.

På annonser som ikke kan hoppes over vil du bli belastet per tusende visning. Her har du igjen alternativer å velge mellom. Du har vanlige annonser som ikke kan hoppes over og såkalte bumper-annonser. Disse annonsene må være 6 sekunder eller kortere, så her gjelder det å la kreativiteten flomme i produksjonen.

Overlay Ads, eller overleggs-annonser er også en mulighet for annonsering på YouTube. Dette er bildeannonser som vises som et overlegg nederst på YouTube-videoen. Denne annonsen vises når brukeren setter i gang en videoavspilling.

Det er hele tiden du som bestemmer hvor mye en visning er verdt for deg. YouTube vil automatisk holde kostnaden under det valgte beløpet. Hvor mye en visning koster vil variere etter hvor populært publikumet du ønsker å nå er. Prisene varierer fra alt mellom 5 øre og 2 kroner per visning, avhengig av konkurransen i valgte målgruppe. Lav risiko, med mulighet for høy belønning med andre ord!

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!