Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Hva er Yoast?

De fleste som jobber med digital markedsføring vet at SEO ikke er bare-bare. Heldigvis finnes det verktøy som gjør det mer til allemannseie. Yoast er et godt eksempel.

 

SEO for alle er slagordet til Yoast. Og nettopp det jobber de med å realisere. Yoast er en plugin til WordPress, verdens mest populære CMS. Modulen gjør at selv den mest håpløse personen på kontoret med tanke på datakunnskaper kan optimalisere sider for søkemotorene. Med det sagt: En plugin kan aldri erstatte en SEO-konsulent, men det skader ikke.

 

Ifølge Yoast er deres SEO-plugin nummer én i WordPress. Deres oppdrag er å gi nettsiden din flere besøkende fra Google og Bing, tiltrekke folk fra sosiale medier og øke engasjementet til leserne dine.

 

Hva bruker jeg Yoast til?

yoast 1

Yoast gjør det enkelt for deg å skrive titler og metabeskrivelser, legge inn og optimalisere for søkeord, jobbe med sidestruktur og mye mer. Det finnes en gratis versjon til WordPress-sider med eget domene og en premium-versjon med mer avanserte funksjoner. Dette vil vi komme tilbake til. Enkelt forklart analyserer Yoast siden din i sanntid, og gjør jobben med å optimalisere innhold, bilder, titler, og meta-beskrivelser langt enklere.

 

Plugin-en oppdateres annenhver uke, og skal i utgangspunktet alltid være oppdatert på de siste algoritmeoppdateringene til Google. Visste du forresten at Googles algoritme i 2018 fikk forbedringer over 3000 ganger det året, et gjennomsnitt på ni om dagen? Litt å følge med på, med andre ord.

 

Slik optimaliserer du innhold med Yoast

yoast 2

Selv om vi selvfølgelig skriver innhold for mennesker og ikke søkemotorer skader det ikke å ta en titt på om teksten lever opp til f.eks. Googles standard. Derfor bør du legge inn unike fokusnøkkelord på hver av sidene dine og optimalisere deretter. Slik gjør du det:

 

Når søkeordet du skal optimalisere for er satt, vil plugin-en ta en gjennomgang av sidens innhold, tittel, URL, metabeskrivelse og overskrift. Deretter gir den deg en indikasjon på hvor godt siden er søkemotoroptimalisert. Dette er visualisert med en grønn, gul eller rød prikk. Under analysedelen vil du få veiledning på hvilke tiltak du bør gjøre. Eksempler på tiltak:

 

  • Manglende utgående lenker
  • Manglende interne lenker
  • Nøkkelord er ikke brukt i undertittel, metabeskrivelse, tittel, slug eller ingress
  • Det er ikke lagt inn alt-tekst på bildene
  • Teksten er kortere enn 300 ord
  • Du har for lange setninger
  • Søkeordet blir ikke brukt nok i teksten
  • Søkeordet blir brukt for mye i teksten
  • Du har brukt dette fokusnøkkelordet før

 

En ting som er viktig å huske på når man jobber med Yoast er å ikke se seg blind. Selv om modulen gir nyttige råd, er det ikke verdens undergang om du har en side som er markert i gult. Det viktigste er at siden gir mening for folk. Yoast vil for eksempel gjerne at du bruker fokusnøkkelordet tidlig i tittelen. Det er ikke alltid dette gir mening, og vil gjøre mer skade enn godt. Så bruk Yoast kombinert med litt sunn fornuft. Husk også at nøkkelordfrasene i seg selv ikke hjelper deg å rangere i søkemotorene – for å oppnå en topprangering må du arbeide med å optimalisere innholdet ditt.

 

Andre spennende Yoast-funksjoner

yoast 4

De fleste nybegynnere holder seg til å legge inn titler, meta og optimalisere innhold. Og dette vil garantert gjøre underverker hvis det er lagt ned et godt stykke forarbeid. Det er likevel verdt å nevne at Yoast er mer enn dette. Her er noen eksempler:

 

Strukturelle data

Schema, eller strukturelle data, er utrolig viktig for siden din. Yoast beskriver viktigheten av Schema.org-implementering slik: Mens søkemotorer er flinke til å lese innhold, kan strukturerte data hjelpe dem å forstå. Det kan du gjøre i Yoast.

 

Brødsmuler

Brødsmuler (breadcrumbs) hjelper de besøkende på siden din å navigere. Her kan det fort bli rot. Med Yoast SEO er det enklere å rydde opp.

 

Kanonikalisering

Dagene hvor du forvirrer Google med duplikatinnhold er forbi. Yoast lar deg for eksempel angi hvilken av sidene dine med lignende innhold som skal vises i søkeresultatene, noe som gjøre det enklere for crawleren å lese gjennom siden din.

 

Sitemaps

Yoast lar deg redigere robots.txt- og .htaccess-filene, rydde opp nettadressene dine og generere og oppdatere sitemaps.

 

Gratis plugin

Selv om det også finnes en premium-versjon av Yoast, har alle WordPress-brukere med eget domene gratis tilgang til de mest prekære funksjonene. Forskjellen mellom premium og gratis er følgende:

 

  • Optimalisering for relaterte søkeord
  • Forslag til internlenking
  • Forhåndsvisning i sosiale medier
  • Innholdsanalyse
  • Ingen reklame
  • Ett år gratis support
  • Søkeordseksport

 

Med andre ord: mange spennende funksjoner, men du klarer deg fint med gratisversjonen.

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!