Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Hva er personas, og hvorfor bør man ha det?

Vet du hvem kundene dine er? Er du sikker? Mange bedrifter bruker urovekkende lite tid på å bli kjent med målgruppen sin. Det er ikke lett å nå ut til noen du ikke vet hvem er. Heldigvis kan personas hjelpe deg med det.

Hvordan du snakker til målgruppen din og hvor du leter etter dem, er avgjørende for at budskapet skal nå frem. Tenk over det – du snakker sannsynligvis annerledes med bestemor enn bestekompisen. Og de bruker garantert ikke søkemotorer eller sosiale medier på samme måte. Derfor er det naturlig å bruke en annen strategi for å nå ut til kvinne (18), enn mann (40).

 

En representant for målgruppen

Når du utvikler en persona lager du en profil som representerer målgruppen din. Det er ikke uvanlig at en bedrift har alt fra én til fire personas.

Så, hvem skal du beskrive? Det vil variere fra bedrift til bedrift. Det kan for eksempel være en person som gir høy ROI, en kunde som virkelig forstår din bedrift og hva dere ønsker å oppnå, eller en person dere ønsker et langsiktig arbeidsforhold med.

Les også: 10 enkle tips for å komme i gang med Instagram

 

Bedre kundeopplevelser – flere leads

En persona er en oppdiktet person som representerer en vanlig kunde av bedriften, eventuelt en kunde dere ønsker dere. Denne fiktive personen gir god innsikt i hva som foregår inne i topplokket til personer i din målgruppe, og gjør at du kan tilpasse og effektivisere markedsføringen din. 

Personas bidrar til å skape bedre kundeopplevelser og dermed generere flere leads. Likevel er det ikke alle bedrifter som har fått øynene opp for det. Visste du at kun 44% av B2B-markedsførere tar i bruk personas? Her er det muligheter, med andre ord. Når du skriver en persona skal beskrivelsen inneholde informasjon som:

  • Navn
  • Sivilstatus
  • Barn
  • Yrke
  • Interesser
  • Utfordringer
  • Drømmer
  • Søke- og medievaner

En persona kan for eksempel se slik ut for en bedrift som tilbyr regnskapstjenester: 

Elektriker Erling er 38 år, har eget AS med fire ansatte og høy årsinntekt. 
Dagene tilbringer han for det meste ute hos kunder og føler han har dårlig tid til å jobbe med andre jobbrelaterte aktiviteter, som for eksempel regnskapet. Bedriften blomstrer og de får stadig flere oppdrag. Han drømmer om videre vekst i bedriften og mer tid til bedriftens kjernevirksomhet. Han synes regnskap er vanskelig og er redd for at det skal påvirke bedriften negativt. Han trenger derfor en enkel og effektiv måte å få kontroll på regnskapet på.

Han er på Facebook, men bruker det mest til å holde seg oppdatert på venners hverdag. Han leser mye nettaviser. Ingen tilhenger av Instagram eller Twitter.

Dette er en god start på utvikling av persona. Videre vil du bli ytterligere kjent med Elektriker Erling. Hvordan er han på privaten? Hva er hans styrker og svakheter? Er han av typen som bruker lang tid før han tar en beslutning, eller er han impulsiv? Er Erling vanskelig å overbevise? Videre bør det skrives en historie om Erling som ikke er punktvis. På den måten vil du føle at du kjenner ham bedre.  

Les også: En definert målgruppe er første steg i god markedsføring

 

Hvordan lage en persona?

Det finnes ulike måter å lage personas på, men det vil alltid lønne seg å starte med de kundene man allerede har. Samle en gjeng og sett i gang med idémyldringen. Finn ut hvem kjernekundene deres er i dag og hvilke utfordringer de har. Hvordan kan dere hjelpe dem med å nå sine mål?

Et godt tips er å gjøre kvalitative dybdeintervjuer for å finne ut hvorfor kundene deres har valgt nettopp dere, fremfor konkurrentene deres. Kundene sitter på verdifull informasjon dere kan dra nytte av, så send dem et spørreskjema og finn ut hvem de virkelig er.

Husk at personas bør utvikles over tid. Hvem dere snakker til kan forandre seg, på samme måte som bedriften eller markedet endrer seg. 

Har du lyst til å utvikle personas, men vet ikke helt hvor du skal begynne? Da kan du alltids spørre oss i Optimal Norge om råd. 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!