Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Gode grunner til å bruke et markedsføringbyrå

Vurderer bedriften din å hyre et markedsføringbyrå? Ikke dumt! Her er fem grunner til at det er en god idé.

 

Hvis du ikke er synlig i søkemotorene eller i sosiale medier, finnes du egentlig da? For mange forbrukere der ute er svaret et soleklart nei. Dersom de ikke kan finne deg på egenhånd, eller du ikke dukker opp som en spennende annonse, er du som luft – usynlig, og ikke egentlig noe man enser i hverdagen. Men luft er som kjent nødvendig, og det blir lagt merke til om den forsvinner! Med et markedsføringsbyrå i ryggen får du hjelp til å bli uunnværlig.

 

1. Du får en strategi som virker

strategi som virker

Det finnes mange gode grunner til å jobbe med et markedsføringsbyrå. Først og fremst vil du få hjelp til å spikre en god strategi som faktisk virker. Mang en bedrift forsøker å lage en markedsføringsstrategi på egenhånd, og mange er svært gode – men av en eller annen grunn kommer de ikke helt i mål. Det kan være mange grunner til dette, men oftest handler det om erfaring og kunnskap. Et markedsføringsbyrå besitter både og. I tillegg vil et byrå lettere se når man biter av mer enn man kan tygge, eller når man ikke strekker seg langt nok.

 

2. Du slipper å holde deg oppdatert

GDPR, opphavsrettslover, lenkeskatt, algoritmeendringer i søkemotorer og mye mer – det er ikke alltid lett å holde seg oppdatert på de mange endringene som direkte påvirker din markedsføring. Med en kompetent gjeng i hjørnet ditt trenger du ikke bekymre deg. Markedsføringsbyråer er helt nødt til å holde seg oppdatert på siste nytt, og gjerne ha en ny strategi utarbeidet før store endringer skjer. På denne måten kan du være sikker på at du alltid følger loven, vet om de nyeste trendene og henger med i tide – uten å selv måtte bruke dyrebar tid på å få med deg alt på egenhånd.

 

3. Du får målbare resultater

resultater

Hvor ofte har du egentlig tid til å sporingsverktøy, sjekke Analytics eller sette opp rapporter som tallfester resultatene av din markedsføring? Ved å jobbe tett med et markedsføringsbyrå får du ikke bare full oversikt over hvordan dine markedsaktiviteter gjør det – du får også lettere satt deg gjennomførbare mål å sikte etter. Lyst på litt mer oversikt? Du trenger ikke ta deg av alt arbeidet på egenhånd hvis du velger riktig byrå.

 

4. Du får flere stillinger dekket

Å ha en fullsatt intern markedsavdeling er utvilsomt gull verdt, men også uhyre kostbart. Skal du få alle behov dekket bør du ha en leder som kan overse og planlegge strategier, en til å jobbe med innholdsproduksjon, en ekspert på betalte medier, en kløpper på SEO og gjerne enda flere ansatte med hvert sitt fagfelt. Jo – noen mener at de er dyktige på alle områder, men en sann spesialist vil som regel tilføre det lille ekstra. En intern markedsføringsavdeling vil – dersom du ønsker de beste resultatene, kreve flere årsverk. Med et markedsføringsbyrå får du alle stillingene dekket for en brøkdel av kostnaden. Like fullt vil byrået jobbe tett sammen med deg, og forhåpentligvis føles som om de er en forlengelse av din egen bedrift.

 

5. Du gjør ditt, vi gjør vårt

74889du gjor ditt

Det finnes en hel haug av gode argumenter for å hente inn hjelp til markedsføringen utenifra. Det kanskje viktigste poenget er også det aller enkleste. Et markedsføringsbyrå lar deg konsentrere deg om din jobb, mens markedsføringen blir utført av eksperter. Ingen kan ditt fagfelt bedre enn deg. Støtter du deg på kloke hoder som kan vise hva du holder på med til flere relevante kunder, da når du langt.

Med Optimal Norge på laget får du gjøre ditt, mens vi gjør vårt. Sammen har vi en uslåelig kombinasjon som vil gi resultater. Kontakt oss i dag for en spennende markedsføringsdiskusjon, og starten på en fruktbar reise.

Ane Undhjem

Tekstforfatter i Optimal Norge.