Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Facebook tar seg av det meste av jobben med dynamisk produktannonsering

Hadde det ikke vært deilig om du kunne laget skreddersydde annonser for alle som har vært innom nettsiden din, uten å løfte en finger? Det er faktisk mulig, dersom du har gjort et grundig forarbeid.

Med dynamisk produktannonsering på Facebook vil du kunne lage automatiske annonser nøyaktig og presist. Følg de som har vært innom nettbutikken din, kikket på produkter og ikke handlet. Da kan du i samme slengen vise frem andre produkter de kanskje vil like.

Toppen av kransekaka er at du kan få Facebook til å lage disse annonsene for deg, spesielt tilpasset hver enkelt potensielle kunde. 

4 gode grunner til å gi det en sjanse  

Det finnes mange gode grunner til å benytte seg av skreddersydde dynamiske produktannonser, men det er spesielt fire argumenter som går igjen ... 

1. Maksimerer sjansene for kjøp i nettbutikken

Det sier kanskje seg selv, men det er lettere å selge til kunder som allerede har vist interesse. Dersom en person allerede har gjort steg mot et kjøp kan en slik annonse gjøre utslaget for å få kunden til å fullføre ordren. 

2. Det blir billigere for deg som annonsør

Når Facebook regner på hvor mye en annonsering skal koste tar nettstedet til betraktning hvorvidt annonsen er relevant for de annonsen vises til. Ved å benytte deg av retargeting kan man nærmest garantere relevans, og dermed spare verdifulle annonsekroner. Dette er som tidligere nevnt også kunder som allerede har fullført flere steg i kjøperprosessen, så det er mer sannsynlig at de faktisk legger igjen penger i nettbutikken din. Derfor er det billigere på lang sikt å annonsere mot disse enn det er å kaste nettet vidt og bredt.

3. Du blir husket

Det kan hende personen som har vært inne i nettbutikken din var der for første gang. Kanskje de fant deg gjennom et søk på Google? Ved å dukke opp i feeden deres vil det være mer sannsynlig at de tenker på deg neste gang de skal gjøre et kjøp innen din bransje. 

4. Det er enkelt

Algoritmene til Facebook er smarte, og de vil etter du har satt opp annonsen din forstå din nettbutikk. Det blir lagt inn riktig bilde, tittel og pris uten at du trenger å oppdatere annonsen din så lenge den kjører.

Du tar deg av forarbeidet – Facebook gjør resten 

Last opp produktkatalogen din til Facebook og sett sammen annonsen din. Dette trenger du bare gjøre en gang. Deretter tar Facebook over basert på de innstillingene du har lagt inn. Nettstedet vil da finne personer som har vært inne og snoket i nettbutikken din og vise frem varene de ønsker seg.

Denne typen annonsering kan også benyttes til mersalg. Du kan velge å legge inn en karusellannonse for å vise frem lignende produkter. Kanskje nettopp disse produktene havner på ønskelisten til neste lønning. Hvis du kjenner dine kunder godt kan slik målrettet annonsering føre til nye, og ikke minst lojale kunder.

Unngå å mase

Dersom en potensiell kunde har lagt produktet i handlekurven og ikke gjennomført kjøpet har du muligheten til å følge disse litt mer aggressivt. Men, alt med måte – du vil ikke fremstå som masete. Likevel viser dette stor interesse for produktet og de vil sannsynligvis sette pris på litt ekstra oppfølging.

Det siste du vil er å bli oppfattet som klengete og irriterende. Når du setter opp annonsen kan du selv velge hvor ofte den aktuelle annonsen skal vises til den potensielle kunden. Hvis det aktuelle produktet blir kjøpt i løpet av annonseringsperioden vil annonsen automatisk slutte å vises.

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!