Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

10 enkle tips for å komme i gang med Instagram

Konkurransen på Instagram har aldri vært større og stadig flere får øynene opp for å bruke applikasjonen til markedsføring. Sliter du med å komme skikkelig i gang? Med disse tipsene mestrer du appen på 1-2-3.


På tide å ta bedriftens markedsføring på Instagram til nye høyder? Optimal Norge har lang erfaring med annonsering på plattformen, og vår SoMe-avdeling besitter både erfaring og kunnskap. Lyst på noen konkrete tips fra ekspertene? Her har du ti!

Les også: Utfordret på jobb - endte opp med flere tusen følgere på Instagram 

 

1. Skaff deg bedriftsprofil

Bilde av instagrams logo, frager og hender som tegner på grafene
Det første du bør gjøre er å opprette en bedriftsprofil på Instagram. Dette gir deg tilgang på flere målinger. Med bedriftsprofilens innsikt får du se når dine følgere er mest aktive, hvilke innlegg som engasjerer, og mye annet snadder som kan hjelpe deg med å videreutvikle profilen din.

2. Legg en detaljert slagplan

Du kommer ingen vei uten en velutviklet strategi. Gå gjennom hvordan du bruker Instagram i dag. Hva kan du vil bli bedre på og hvilke resultater håper du å oppnå? Finn ut hvor ofte du skal dele kundebilder, hvor ofte du bør legge ut innlegg eller lage stories, og hvilke emneknagger som funker best for deg. Se til at du har et bevisst forhold til tone og motiv på det du deler, slik at følgerne dine kan se at det går en rød tråd i feeden din. Gi andre bedrifter eller personer en shoutout i ny og ne, og be gjerne om å få en tilbake. Jo mer du planlegger, desto lettere blir det å se resultater.

3. Følg andre og vær aktiv

Bilde av smilende jente som får likes og kommentarer på instagram
Følg andre i samme kategori som deg selv, og vær aktiv med å like andres bilder. Du bør også ta en tur innom appen daglig, slik at du passer på å svare på egne kommentarer. Dette vil kunne ha en positiv effekt på algoritmen, og føre til at du blir mer synlig. Husk for eksempel at det anbefales av Instagram å svare på henvendelser innen kort tid. 

4. Bruk riktige emneknagger

Bruk riktige og relevante emneknagger, også kjent som hashtagger, slik at du lettere kan dukke opp i søk. Dette vil være med på å gjøre profilen din mer brukervennlig, samtidig som Instagram enklere kan tyde hva slags type profil du har skapt deg. Før var det en effektiv strategi å spamme hvert bilde med så mange emneknagger du fikk plass til. I dag har Instagram blitt smartere, og vil skjønne det dersom du bruker mange populære, men irrelevante emneknagger, noe du kan ende opp med å tape mye på.

5. Kvalitet fremfor kvantitet

bilde av smilende kvinne som tar bilde av seg selv med telefonen
Instagram er i dag preget av nøye utvalgte bilder, som gjerne har blitt redigert med omtanke. Bildene skal være gjennomtenkte og gjennomarbeidede før de publiseres, og de skal helst publiseres jevnlig. Likevel er det viktig å ikke spamme følgerskaren din. Blir det for mye av det gode vil de rett og slett gå lei, og kanskje velge å slutte å følge. Finn en gylden midtvei – de fleste legger ut noe hver uke, og noen hver dag. Test deg frem og finn et tempo du og dine følgere er komfortable med. Og for guds skyld – ikke publiser bare for å publisere!

6. SEO for Instagram

Alt for få er flinke til å tenke SEO på Instagram. Du bør så absolutt ha en gjennomtenkt bio, med gode søkeord som bygger opp under bedriften din. Få også tydelig frem navnet på bedriften, og inkluder gjerne hva dere driver med allerede i navnefeltet. Bruk for eksempel en loddrett strek som skille mellom navn/bedriftsnavn og søkeordet du vil treffe på:

Bedrift AS | Interiør

Søker noen på eksempelvis «interiør» vil du ha større sjanse for å dukke opp tidlig i resultatene. Det blir også mer ryddig for potensielle følgere å vite hva du driver med, og hvilket innhold som vil bli delt gjennom nettopp din profil.

7. Sjekk ut Linktree

Kvinne i gul genser som sveiper på telefonen sin
Ønsker du å føre følgere inn på nettsiden din? Da er det greit å huske at du kan skreddersy en meny som tilpasses skjermen man ser på. Her kan du skape et førsteinntrykk som står godt til forventningene dine følgere har til deg. Med Linktree er ikke dette bare mulig, men også svært enkelt. Linktree er et gratis verktøy. Du får en link som kan huse alt innholdet du ønsker å føre brukerne dine inn til, og denne kan du enkelt dele i sosiale medier. Hvorfor ikke skreddersy hva dine kunder blir møtt med når de går inn på nettsiden din via Instagram? Skjønner du fortsatt ikke bæret? Les mer her

 

8. Link Instagram med nettbutikken

Har du nettbutikk bør du vurdere å koble Facebook Store til Instagram. Dette gir deg muligheten til å tagge produktene dine på inspirerende bilder du legger ut. Klikker man på taggen vil man bli ført videre til en link med produktinformasjon – altså til direkte kjøp! Dette gir en god kjøpsopplevelse, og gjør din Instagram mer brukervennlig. Hvem har vel ikke lurt på hvor mye en skjorte på et fint instagrambilde koster? Eller ikke minst hvor man kan få tak i den?

9. Brukt plattformen riktig

Bilde av noen som fotograferer en dansende jente med telefonen sin
Husk hvorfor folk er på Instagram – for å bli inspirert og underholdt. Mange bedrifter har gått i salgsfella hvor de prøver å pøse ut gode tilbud, men opplever at dette ikke har ønskelig effekt. La være å legge ut produktbilder uten sjel med kjøpeoppfordring – del heller inspirerende bilder. Bilder av folk som for eksempel bruker produktene eller tjenestene dine vil engasjere mye mer enn ren reklame.

10. Bruk Stories

I dag er det spesielt Stories som tiltrekker seg aktivitet. Her er det enkelt å få servert morsomt og engasjerende innhold. Stories gir deg mulighet til å være mer leken og vise de som følger deg hva som skjer i kulissene. Mens du bør være litt polert i feeden, kan du i Stories legge ut mer «ekte» bilder og videoer som fanger øyeblikk verdt å dele. Dette er også et ypperlig sted å bli bedre kjent med de som følger deg. Du kan ha meningsmålinger, stille spørsmål og samle inn data som kan vise seg svært verdifullt for videre markedsføring på Instagram. Mange som ser på storien din, men få som kikker på feeden? I Stories kan du også minne folk på at du har et nytt innlegg, og oppfordre til at folk tar en titt!

 

Vanskelig å få has på Instagram?

Tips og triks er vel og bra, men det hjelper ikke alle situasjoner. Dersom du har en bedriftskonto på Instagram som det virker umulig å få liv i finnes det heldigvis hjelp å få. Ta kontakt med Optimal Norge dersom du er på nippet til å slette hele sulamitten, så hjelper vi deg med å endelig oppnå gode resultater!

 

Karoline Akre

Konsulent for SoMe i Optimal Norge AS

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!

Les mer om dette temaet.