Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

En definert målgruppe er første steg i god markedsføring

Dersom du tror det holder å basere målgruppen din på alder, kjønn og lokasjon må du tro om igjen. Vi gir deg tips for å lage en godt definert målgruppe.

 

Noen produkter er universelle og tiltrekker seg alle mulige kunder. Toalettpapir, tannkrem og andre produkter vi alle trenger, og kan være aktuelt å markedsføres til massene. Eller, er det egentlig det?

Nei, det er faktisk ingen god idé å markedsføre sine produkter eller tjenester mot hele Norges (eller verdens) befolkning. Prøver du å treffe alle, treffer du plutselig ingen. Det er nemlig slik at jo mindre marked du sikter deg inn på, desto lettere vil det være å formidle et budskap som treffer. Et budskap så skarpt at du kan bruke det som våpen, med en stemme så klar at den kan konkurrere med sølvguttene. Hvordan gjør du dette? Start med å definere målgruppen din!

 

Demografi vektlegges fortsatt

demografi

Den tradisjonelle metoden for å definere en målgruppe har i lang tid vært å kartlegge demografi. Alder, kjønn og lokasjon har i stor grad bestemt hvordan vi markedsfører mot ulike grupper. En kvinne i tyveårene fra Oslo vil mest sannsynlig være på jakt etter andre produkter enn en mann i sekstiårene fra Jæren. De bør også få skreddersydde budskap.

Vi kan tenke oss til at yngre folk er mer teknisk anlagt enn eldre, at de liker et hurtigere tempo og et mer uformelt språk. Markedsføringen skal gjerne være preget av visuelle virkemidler som bilder og video. Eldre målgrupper vil kanskje like mer tradisjonell reklame, informasjon som er konsis og kommer raskt til poenget og med tydelige oppfordringer til handling. Eller? Den siste tiden har stadig flere begynt å bevege seg vekk fra demografi som største prioritet for sine målgrupper. Man har fått øynene opp for ulikheter i befolkningen, ikke bare på tvers av, men også innad i generasjoner.

 

En mer personlig segmentering

En mer personlig segmentering-1

Heldigvis har flere og flere markedsførere innsett at mennesker ikke lar seg definere av alder og kjønn. Noen er evig unge, mens andre blir født med en gammel sjel. Individualismen feires, og den nye normalen er at ingen ting er normalt lenger. Når målgrupper defineres i dag er det derfor lurt å ikke kun satse på demografi og si seg ferdig der. Med smartere markører kan man treffe flere mer presist. Hvorfor ikke dele opp målgruppene basert på interesser og livsstadier, fremfor alder og kjønn? Dette gjør det lettere å treffe de som er miljøbevisste, førstegangsforeldre som har behov for det meste, helseglade eller opplevelses- og reiselystne.

La oss ta et eksempel: Bedriften din driver med eiendomsmegling, og dere prøver å nå ut til en bred kundekrets. Tidligere har dere brukt en målgruppe basert på alder, kjønn og lokasjon. Dette fungerer til en viss grad, men nå vil dere ta det til neste nivå. Hva med å teste ut kampanjer med en mer personlig vinkling? Dere kan for eksempel dele målgruppene opp i førstegangskjøpere, barnefamilier, miljøbevisste byboere og pensjonister. Her kan dere videre definere personlighetstrekk og interesser.

Det er penger å tjene på å skjerpe målrettingen og finspisse målgrupper. I Storbritannia avdekket en undersøkelse at de over 50 ikke føler seg truffet av dagens markedsføring. Det betyr i praksis at man ikke når ut til en svært kjøpesterk gruppe. En irritasjon for de som får servert generisk markedsføring, og et tap for de som har gode produkter eller tjenester å tilby.

 

Skap grobunn for markedsføringen din

mlrettet markedsforing

I dag har vi tilgang til enorme mengder data, som gjør målretting enklere for markedsførere. Likevel skal vi ikke undervurdere målgrupper basert på demografi. Man er bare nødt til å minne seg selv på at det er så mye mer som definerer oss som mennesker. Ved å rette et større søkelys mot oppførsel, interesser og livsstadier vil markedsføringen din treffe med budskapet oftere.

Usikker på hvordan du skal gå frem for å definere målgruppene dine? Optimal Norge har i lang tid utviklet sine strategier i tråd for å tilfredsstille endringene i markedet. Ta kontakt med oss i dag, så hjelper vi deg med alt fra målgrupper til innholdsmarkedsføring, annonsering, SEO og mye, mye mer!

Ane Undhjem

Tekstforfatter i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!