Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

DSA - er det verdt å bruke tid på?

Om du lurer på hvorvidt DSA er verdt å bruke tid på er det korte svaret ja! I det minste for deg med en nettbutikk med et stort utvalg. 

DSA er kort forklart en effektiv måte å annonsere på. Både med tanke på resultater og tid, men også kostnad. Kombiner det med RLSA for ultimat effekt. 


Hva er en DSA-kampanje?

DSA står for Dynamic Search Ads, som på godt norsk blir dynamiske søkeordsannonser i Google. Slike annonser gir deg muligheten til å vise frem en større del av produktkatalogen din, med mindre arbeid.

Forskjellen fra vanlige søkeordsannonser er at du ikke trenger å lage en detaljert søkeordliste for hvert produkt på siden. Dette finner Google ut helt på egenhånd basert på innholdet på landingssiden. Når noen gjør et søk i Google på et produkt eller en tjeneste du har i din butikk vil du kunne dukke opp i søkeresultatet. Dette forutsetter at du har gjort et grundig arbeid med nettsiden din på forhånd.

 

Hvordan virker det?

Når et søk blir gjort crawler/skanner Google nettsiden din og lager automatisk en annonse med riktig tittel og URL til den aktuelle landingssiden.

 

Fordelene med DSA

  • Du sparer tid
    Det sier kanskje seg selv, men om du lar Google lage automatiske annonser for deg vil du spare mye tid. Du slipper å lage en egen annonse for hvert produkt i nettbutikken din med egne søkeord, og så videre.
  • Du kan spare penger
    Annonsen i de fleste tilfeller være svært relevant. Dette har en ringeffekt som i lengden gir lavere klikkpris sammenlignet med vanlige søkeordsannonser.
  • Du får mer informasjon om dine besøkende 
    Det er ikke alltid like lett å finne ut hva dine kunder har søkt på for å finne deg. Du må som regel tenke deg frem til mulige søk og bruke diverse programmer for å få rede på søkeord eller -fraser som har blitt brukt. Med DSA kan du enkelt finne frem til relevante søk og søketrender som leder til nettsiden din. 

 

Hva du må passe på når du bruker DSA

Selv om det meste foregår automatisk i kulissene, må du holde et øye med kampanjen for å justere underveis. Hvis ikke risikerer du at annonsene dine blir kastet ut av vinduet. Dette kan du forhindre med noen ganske enkle grep:

  • Legg inn negative søkeord for å ekskludere søk som ikke er relevante. Det kan du enkelt gjøre ved å lese deg gjennom søkeordslisten til annonsen og huke av de søkeordene eller -frasene som ikke hører hjemme på nettsiden din.
  • Fjerne undersider på nettsiden din som du ikke ønsker å annonsere på. Dette kan være fordi du ser at innholdet på siden ikke selger, eller at siden ikke trenger å annonseres. Dette kan for eksempel være blogg, midlertidige sider eller varer som har gått ut av sortimentet.
  • Lag gjerne en egen kampanje for hver av undersidene dine. Da vil du ha bedre kontroll på kampanjen.

 

Ta det et skritt lenger

DSA fungerer bra for seg selv, men aller best fungerer det som et supplement til annen annonsering. Dette er for eksempel en veldig fin annonseringstype til en RLSA-kampanje. Da møter du både de kundene som ikke nødvendigvis har hørt om deg før (DSA), og de som allerede har vært innom nettsiden din (RLSA).

  

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!