Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Derfor elsker vi HubSpot

En markedsføringsplattform som lar deg arbeide raskere, mer effektivt og mer målrettet? Ja, takk! HubSpot kan være løsningen du har ventet på.


HubSpot har lenge tilrettelagt for at mange bedrifter får en bedre strategi med tanke på salg, markedsføring og kundeoppfølging. I en og samme løsning får du hjelp til å nå ut til nye og gamle kunder, jobbe mer helhetlig med hver enkelt kunde og ikke minst videreutvikle din inbound-strategi. Det finnes utallige grunner til at vi elsker HubSpot – her er et lite knippe.

 

Salg blir integrert med markedsføringen din

betaling hubspot

Uansett hvordan du vrir og vender på det: salg er det bedrifter lever av. Likevel er det ikke alltid man får skapt en symbiose mellom salgs- og markedsføringsavdelingen. HubSpot gjør dette ved hjelp av et eget dashbord for salgsavdelingen. Her får man for eksempel muligheten til å legge inn varme og kalde leads, som kan spores smartere og mer nøyaktig. Likeledes blir varme leads fra nettsiden sendt rett til salgsavdelingen. Dere får en oversikt over alle møter som blir booket, med egen kalender per selger. Antall tilbud som ligger ute til enhver tid og hvor mange av dem som går inn får dere også innsikt i hver eneste dag.

Ved hjelp av denne funksjonen blir det enklere for salgsavdelingen å benytte seg av data som genereres via HubSpot, slik at nye og gamle kunder kan kontaktes på det rette tidspunktet. Selgerne får også mye mer informasjon de kan benytte seg av når de skal nå ut til leads, og en bedre forståelse av hva kunden faktisk trenger. Målrettet markedsføring og målrettet salg i en og samme pakke med andre ord.

 

Automatisering og kundeservice

hubspot kundeservice

Har du en kundemasse med mange av de samme spørsmålene? Eller en overarbeidet kundeserviceavdeling? HubSpot har løsningen også på disse utfordringene. Du kan nemlig ta i bruk mange automatiske løsninger som hjelper deg på veien. Hva med å opprette en chattefunksjon som svarer på vanlige spørsmål automatisk? Eller lage e-poster som går automatisk ut til nye eller eksisterende kunder når det trengs, eller hvis du lurer på noe? HubSpot gjør det enkelt å benytte seg av AI-løsninger som er imponerende smarte og som gjør arbeidshverdagen mer strømlinjet.

 

En arena for utvikling og læring

hubspot skole

HubSpot byr ikke bare på en flott salgs- og markedsføringsplattform, men også et akademi på nett som kan gi deg en bedre forståelse for markedsføring, salg og inbound-metodikken. Her kan du ta ulike kurs og lære masse om de nyeste trendene.

Usikker på hva inbound går ut på eller hvordan du best skal nå ut til målgruppen din på sosiale medier? Eller hvordan du kan bli flinkere til å arbeide etter analyser og rapporter som kanskje fremstår noe kompliserte? HubSpots akademi er et flott sted å starte, og et verktøy du kan bruke igjen og igjen dersom noe glemmes eller endrer seg med tiden. Når kursene er bestått får du også en sertifisering, og hvem liker vel ikke å henge diplomer på kontorveggen?

 

Automatisk publisering gir større frihet

hubspot automatisering

Å publisere innhold på bloggplattformer kan utvilsomt være med på å gjøre din nettside mer attraktiv. Ikke minst gir du leserne dine informative og overbevisende artikler, samtidig som du bygger oppunder din SEO-strategi. Det krever innsats, tid og energi å skrive godt innhold, finne passende bilder og få alt til å fremstå gjennomarbeidet og ordentlig.

Når du har utarbeidet din nyeste artikkel følger du kanskje en publiseringsplan. Ulik tematikk passer til forskjellige tider på året. Noen saker er mer preget av sesonger, andre av høytider. Publiserer du jevnlig kan det bli tungt å alltid passe på at du legger ut artiklene dine når de skal ut. I tillegg vil mange gjerne spre artiklene på sosiale medier også – noe som kan, helt ærlig, være et herk å holde styr på. Arbeidsdagene flyr forbi, plutselig kalles du inn i et møte når du egentlig skulle publisert en artikkel, du blir syk eller er bortreist.

Med HubSpot får du et CMS som er enkelt å arbeide i, tilpasset en hektisk hverdag. Du har muligheten til å sette opp artikler til automatisk publisering på gitte datoer og klokkeslett. Dette betyr at du kan legge over masse innhold når du har tid til overs, og enkelt sette en dato for publisering. Dette gir en jevn flyt av knakende godt innhold som kommer alle til gode. Rydd arbeidsbordet fritt for Post-it lapper og fjern påminnelser fra kalenderen – publisering har blitt mye mer effektivt! PS: Systemet publiserer også automatisk på Facebook, LinkedIn og Instagram med valgt tekst, til valgt tid.

 

Kraftige rapporterings- og analysemuligheter

hubspot grafer

For å ha full kontroll over markedsføringen har du behov for konkrete data som viser hva som engasjerer og hva som ikke fungerer. Dersom du også kan få en oversikt over mulige leads vil du være sikret en strategi som gir resultater.

HubSpot gjør det mulig å styre din markedsføringsstrategi etter konkrete mål. Fra dashbordet alene får du blant annet:

  • Se hvordan landingssidene dine gjør det, med en oversikt over totale visninger, konverteringsfrekvens, nye kontakter og fullføringer av CTA-er.

  • Holdt et øye med bloggresultatene dine, samt hvor mange artikler du har publisert, hvor mange visninger du har, hvor mange som abonnerer på bloggen din og hvilket innlegg som gjør det best i perioden du har valgt.

  • Se hvor trafikken din kommer fra.

  • En oversikt over epost-markedsføringen, hvor mange mailer som har blitt sendt, åpnet og klikket på.

Og alt dette dukker opp ved første øyekast. Du kan selvfølgelig også ta et skikkelig dypdykk i et stort utvalg rapporter og analyser for å bedre forstå hvordan din nettside presterer.

 

Upåklagelig brukerstøtte

hubspot brukerstotte

Alle programvarer har sine dager hvor ting fungerer som det skal. Og det passer vel sjeldent bra? Da er det godt å kunne støtte seg på ekspertene hos HubSpot. De har både utviklet et selvhjelpssenter hvor du enkelt kan finne frem til løsninger på alle typer problemer med enkle søk, samt gjort det lett å sende spørsmål direkte til en ansatt som vil bistå deg snarest dersom problemet er krevende.

Fremfor å la problemer hope seg opp og bli verre har flere brukere av HubSpot merket at eventuelle utfordringer løses raskt og effektivt ved hjelp av hyggelige fagfolk. Noen ganger kan et problem ta lenger tid å løses, men med HubSpot på laget vil du være sikker på at de løses til slutt.

HubSpot er en fantastisk tjeneste med utallige muligheter som kan være med på å ta din bedrift til neste nivå. Det er selvfølgelig flere funksjoner enn dette som hjelper deg til å skape mer verdi – hele kundereisen igjennom.

Er du nysgjerrig på HubSpot og føler at plattformen kan være verdiskapende for din bedrift? I Optimal Norge arbeider vi daglig med HubSpot. Flere av våre inboundkunder benytter seg også av løsningen – og vi støtter dem i overgangen for hvert eneste skritt. Ta kontakt med oss hvis du ønsker hjelp til å starte din inboundreise i HubSpot, eller dersom du ønsker mer informasjon om hvordan HubSpot kan hjelpe din markedsføring!

PS: Visste du at mange av HubSpots funksjoner er gratis? Og at de stadig introduserer nye kostnadsfrie tjenester? Sjekk det ut, da vel! Du har jo ikke noe å tape?

Jógvan Brimheim Gunnarsson

Avdelingsleder og salgssjef for inbound i Optimal Norge AS.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!