Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Derfor bør Schema være en del av ditt vokabular

I 2011 ble det lansert et initiativ fra Google, Bing, Yahoo! og den russiske søkemotoren Yandex. De startet arbeidet med å kartlegge og lage en standard for å kunne markere nøkkelord og legge inn strukturelle data om innhold på nettsider.

Enkelt forklart betyr dette initiativet at du hjelper søkemotorene å forstå innholdet på nettsiden din, og hvilken intensjon som ligger bak.

Dette er noe alle med en nettside kan benytte seg av for å hente inn flere besøkende til siden sin. Det er i dag over 10 millioner nettsider som bruker strukturelle data for å kartlegge nettsiden og e-poster.

 

Hvorfor er dette så spennende? 

Med strukturelle data på siden din vil den ikke bare skille seg fra massene, den vil også bli mer brukervennlig til dine brukere. De fleste kan være enig i det store potensiale Schema har, men det er veldig få som har begynt å benytte seg av det. Dette til tross for at nettsiden vil rangere langt bedre. Faktisk kan sider med Schema.org integrasjon rangere i snitt fire posisjoner høyere i søkeresultatene enn sider uten.

Ifølge Econsultancy benytter så få som færre enn 1% av alle nettsteder seg av tilbudet. Og Google, hva gjør de? Jo – selv om så få nettsider har Schema dukker disse sidene opp i nesten 37% av alle søk. Mye ubrukt potensial her, altså! Spesielt sett fra et SEO-perspektiv.

 

Hvordan kommer man i gang?

Dette er et typisk eksempel på noe som er enkelt å starte med, men som tar lang tid å bli ekspert på. Med mye arbeid kan du til slutt bli en kløpper på Schema, og dermed også få utnyttet tjenesten til det fulle.

Schema kan legges inn i HTML-koden. Det er også mulig å benytte seg av RDFa og JSON-LD. Disse vil fungere på tilnærmet samme måte, men for eksempelets skyld bruker vi HTML for å forklare.

Skjermbilde 2018-06-12 kl. 14.31.33

I dette eksempelet fra Wikipedia er filmen Avatar brukt. Her kan man se at skjemaet er funnet på Schema.org under kategorien Movie.

Skjermbilde 2018-06-12 kl. 14.31.54

Det er lagt inn navn på filmen (Avatar), hvem som har laget den (James Cameron), når han er født (16. august 1954), hvilken sjanger filmen har (Science Fiction) og en lenke til filmens trailer.

Hvilke koder du skal bruke ligger under fanen Movie på Schema.org. – enkelt og greit!

 

Hva kan man markere med strukturelle data?

Så, hva kan man bruke dette til? Svaret er «det aller meste». Uansett hva slags nettside du har kan du legge inn en beskrivelse av nettsiden, artikler på siden og alt som ligger inne av informasjon.

Skriver du bokanmeldelser på nett? Legg inn forfatter, dato, navnet på boken du anmelder og legg gjerne med en lenke til wikipedia-siden. På den måten forteller du søkemotorene akkurat hva din side handler om, og lar lesere som søker etter akkurat denne boken få mest mulig informasjon om hva slags karakter du har gitt boken. Slikt blir det lesere av!

Har du en matblogg? Marker oppskriften da vel! Har du en bedrift? Legg inn informasjon om hvilke produkter eller tjenester dere tilbyr, hvor dere holder til og når dere har åpent.

Det er virkelig bare fantasien som setter grenser for bruksområdene ved bruk av skjemaer.

 

Listen oppdateres hele tiden

For en fullstendig liste over skjemaer kan du gå på listen inne på Schema.org. (http://Schema.org/docs/full.html)

Denne listen blir kontinuerlig oppdatert av mennesker fra hele verden. Dette er et samarbeid og en fellesskapsaktivitet som fører til at skjemaene holdes oppdatert og at de hele veien utvides. Dette er grunnen til at du kan finne både undersider for elektriker, videospill og ombordstigningspolitikk brukt av flyselskap. 

 

Med ekte dugnadsånd i bunn

Når Google, Bing, Yahoo! og Yandex skulle lansere innså de at det ikke ville nytte å lansere en slik mulighet for å kartlegge nettsider, hvis det ikke finnes en standard for språket som benyttes. Det er derfor dette fellesskapet ble til - webmastere og utviklere skulle få størst mulig utbytte av tiden de brukte på å legge inn markeringene på nettsiden.

Det er en dugnadsånd og en fellesskapsfølelse som ligger til grunn. Grunnen til at de våger seg ut på et slikt prosjekt er at alle søkemotorene nå føler at de har kommet såpass langt med sin gjenkjennelse av spam at de kan gjennomskue lurendreiere som prøver å utnytte systemet.

www.Schema.org ligger det bøttevis med lister og koder. Slik skal du på best og enklest mulig måte kunne komme i gang med å markere din nettside med nøkkelord.

 

Hvorfor har ikke dette blitt tatt i bruk tidligere?

Når de første søkemotorene ble populære var man sikre på at dette skulle bli metadataens tidsalder, og at de skulle fungere på følgende måte:

Du legger inn metadata på siden for å fortelle om akkurat hva nettsiden inneholder, slik at de som søker enkelt skulle finne frem, og at søkemotorene skulle kunne tolke siden. Slik ble det altså ikke. Hvorfor?

Det burde ikke komme som en overraskelse at det finnes en haug med uærlige sjeler ute på internett. Hvordan tror du søkemotorene hadde fungert dersom sider med upassende innhold hadde lagt inn metadata som sa at dette var en side med bakeoppskrifter eller barnebøker. Det hadde ikke vært spesielt hyggelig.

I 1998 var ikke søkemotorene sofistikerte nok til å forstå hva som kunne utnytte systemet – men det har forandret seg.

 

Har du spørsmål angående Schema? Ta kontakt med oss i ved å klikke på knappen under for en uforpliktende konsultasjonstime.

 

Susann Marthinsen

Tekstforfatter og leder for innhold og SEO i Optimal Norge.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!