Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Content- og inbound marketing: Hva er egentlig forskjellen?

Digital markedsføring flyter over av ulike ord og uttrykk for måter å arbeide på. Det gjør det lett å gå litt i surr. Hva er for eksempel forskjellen på content- og inbound marketing?

Terminologien man bruker i dagens markedsføring er ikke alltid lett å følge med på. Engelske ord blandes med norske, og til slutt ender mange opp med å miste litt oversikt. Det er greit å starte å nøste opp i floka et sted, så la oss ta for oss forskjellen på content marketing og inbound marketing.

 

Innholdsmarkedsføring handler om mer enn innhold

Det finnes ikke én definisjon på content marketing, eller innholdsmarkedsføring som det heter på godt norsk. Content Marketing Institute definerer innholdsmarkedsføring som en markedsføringsteknikk som innebærer å skape og distribuere verdifullt innhold. Dette skal være relevant for målgruppen og publiseres jevnlig for å tiltrekke et tydelig definert publikum. 

Når vi snakker om innhold kan dette være alt fra blogginnlegg, poste til sosiale medier, video og så videre. Innholdsmarkedsføring bygges ofte på såkalte personas, altså sammensatte dybdeprofiler av semi-fiktive personer. Hver for seg beskriver en slik profil en av bedriftens typiske kunder, for enklere å kunne nå den ønskede målgruppen. Enklere sagt er innholdsmarkedsføring en måte å nå ut til forbrukerne på, uten de skrikende salgsbudskapene forbundet med tradisjonell reklame.

Det er en vanlig misoppfatning at content marketing kun handler om å skape innhold og distribuere dette i ulike kanaler. Selvsagt kan man ikke bedrive innholdsmarkedsføring uten fengende og godt innhold, men det handler om mer. Innholdet skal skape oppmerksomhet med nyttig og relevant informasjon, og du skal treffe den potensielle kunden på riktig tid med riktig produkt. Intensjonen er å skape merkevarebevissthet og lojalitet til din bedrift. Dette krever inngående kunnskap og en klar strategi for å lykkes!

 

Inbound marketing fører ulike disipliner sammen 

Selv om innholdsmarkedsføring gjort på riktig måte minner om inbound marketing, må man ikke sette et likhetstegn mellom strategiene. Inbound marketing tar en haug med ulike digitale markedsføringsdisipliner og fører dem sammen til en skreddersydd metode for å sikre suksess.

Gjennom inbound marketing gjør du fremmede til kunder, og kunder til ambassadører ved å ta i bruk:

  • Blogg
  • Artikler
  • Sosiale medier
  • SEO
  • Betalt annonsering
  • Landingssider
  • Automatisert markedsføring
  • CTA-er
  • E-postmarkedsføring
  • Produksjon av nedlastbart premium-innhold

Formålet er å sette det hele i system for å tiltrekke nye potensielle kunder, få dem til å konvertere, kjøpe dine produkter og følge dem opp for videre å begeistre dem med smart innhold.

Inbound marketing handler om å nå en definert kundebase som allerede er på utkikk etter det du tilbyr. Denne strategien bunner i dagens kjøpemønster og hvordan man kan gjøre kjøpsreisen best mulig for kunden. Folk flest hater nemlig å bli mast på og ser heller mot egen research for å imøtekomme sine behov.

 

Inbound marketing: content marketing på steroider 

Ok, så om både inbound og content marketing handler om å nå kundene med riktig innhold til rett tid, sette kundens behov i fokus og omfatter mye innholdsproduksjon: Hva er egentlig forskjellen?

All markedsføring handler i bunn og grunn om profitt. Bedriften ønsker å nå kunder for å skape konverteringer og høste godene. Her er verken inbound eller content marketing et unntak. Man kan kortfattet si at ulikhetene handler om hvor omfattende strategiene er.

Mange tror at innholdsmarkedsføring handler om å ta idéer fra løse luften, for så å pumpe ut innhold uten mål og mening. Det er heldigvis ikke riktig for seriøse aktører. Ofte vil forarbeidet innebære mye av det samme: utvikling av søkeordsanalyse, personas og en helhetlig strategi tilpasset kundereisen fra A til Å.

Ser man på inbound marketing blir prosessene mye mer omfattende, og sikrer at du som avsender og bedrift har vesentlig mer oversikt og kontroll.

Ved hjelp av markedsdisiplinene vi listet opp tidligere lager man en velsmurt leads-maskin hvor man hele tiden har kontroll på at alle besøkende på nettsiden bli tilstrekkelig fulgt opp og at man er synlig der man skal.

Det skal ikke være lett å navigere seg rund i minefeltet av begreper og uttrykk, men vi håper dette har gitt deg litt innsikt.

Ane Undhjem

Tekstforfatter i Optimal Norge.

Vil du lage din egen inbound marketing-kampanje? Last ned vår praktiske sjekkliste - helt gratis!