Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

Er det på tide å opprette en blogg til bedriften?

Blogging blir stadig mer populært for bedrifter. Usikre på om blogging er noe for dere? Her er flere grunner til at en bedriftsblogg kan være en god idé.

Blogging har kommet for å bli, og det er mange som tjener stort på mediet og når ut til store grupper mennesker. Man trenger ikke å drive med rosablogging for å opprette en blogg, også bedrifter har mye å tjene på blogging.

Her er en samling gode argumenter for at også din bedrift burde opprette en blogg. 


Økt troverdighet

Med en godt skrevet og kvalitetssikret blogg skaper bedriften deres troverdighet. Ved å dele relevant innhold for bedriften viser dere kompetanse på fagfeltet deres. En nettside som også fronter en blogg lar lesere og kunder gjøre et dypdykk inn i hvem dere er og hvordan dere tenker. Dermed kan de danne seg et bedre bilde av dere, og det vil bli lettere for dem å gi dere tillit. Gi litt av dere selv, både når det kommer til å vise personlighet, men også for å gi potensielle kunder svar på spørsmål de sitter inne med.

Å opprette et godt gi-og-ta forhold mellom bedrift og kunde kan også føre til positive resultater. Ved å tilby god informasjon lett tilgjengelig, vil lesere føle at de har fått noe igjen for å ha besøkt siden deres. Gavmildhet fostrer gavmildhet. Jo mer dere kan tilby kunden desto mer har dere å vinne på det. En person som føler seg ivaretatt og trygg på bedriften vil lettere bli kunde hos dere.

Bli inspirert

Ved å skape en blogg for bedriften deres kan dere oppnå mer kreativitet på jobb. Idémyldring kan gjøre at dere kommer over relevant og interessant innhold, og samtidig finne ut hva kundene deres faktisk er ute etter. Å inkorporere en kreativ prosess på jobb gir ansatte gode utfordringer og skaperglede for mange.

Når dere har kommet ordentlig inn i bloggingen kan dere måle hvilke innlegg som skaper engasjement og får flest klikk. Dermed vil det også bli lettere for dere å spisse bloggen mer mot konsumentenes ønsker. Med en blogg med et klart formål vil dere også nå et mer spesifikt publikum som har mer nytte av å bli kunder av dere.

Nå en større målgruppe

Ved å kjøre kreative vinklinger på innleggene deres vil dere kunne plukke opp mennesker utenfor deres originale målgruppe. I stedet for å fokusere på selve produktet eller tjenesten dere tilbyr, blogg for eksempel om nærliggende tematikk. Hva kan man bruke produktet deres til? Hvem kan benytte seg av tjenestene deres, og hvorfor? Produktbeskrivelser er absolutt nødvendig informasjon, men skriver man kun om dette vil bloggen deres bli relativt begrenset og kjedelig.

En god blogg vil potensielt fange opp kunder som ikke ante at de trengte dere. Gi kunden lys til å benytte seg av dere. Fortell hvilken verdi dere kan ha for dem. Lag kreative innlegg med utradisjonelle vinklinger. Ved å blogge utenfor boksen blir plutselig publikum mye større.


Overraskende kostnadseffektivt

Ifølge HubSpots undersøkelser opplever en stor prosentandel av bedrifter flere kunder, avhengig av hvor mange innlegg de publiserer i måneden. Blogging sparer penger og kan fungere som billig og lønnsom reklame. Å sette av litt tid i løpet av måneden på å skrive blogg vil koste dere langt mindre enn å for eksempel kjøpe reklameplass i ulike nettaviser.

Det vil for mange være vanskelig å opprettholde en god blogg selv. Kanskje arbeidet i seg selv tar opp for mye tid eller kanskje blogging bare ikke faller naturlig for dere. Det er ingenting i veien for å be om hjelp. Å ansette noen til å blogge for dere, og kanskje også hjelpe dere med annen markedsføring kan være svært lønnsomt.

Å vedlikeholde en attraktiv bedriftsblogg er krevende. Det tar mye tid, og for å nå de målene dere setter dere er det alltid positivt med hjelp fra noen som har ekspertise på feltet. Et optimalt blogginnlegg vil nemlig kunne rangere godt i søkemotorer som Google og Bing. Innholdet dere publiserer blir analysert og rangert av ulike algoritmer. Derfor er det essensielt med godt og lettleselig innhold.

Kommunikasjonshjertet

En bedriftsblogg kan være hjertet til alle kommunikasjonskanalene deres. Den kan mate innleggene deres på Facebook, Twitter og LinkedIn, samt gi innhold til e-bøker og nyhetsbrev. Målet er å lokke folk inn på nettsiden deres, og forhåpentligvis like det dere tilbyr av produkter eller tjenester.

Plattformer på sosiale medier er gull verdt, og synlighet i ulike kanaler er viktig. Ved å vedlikeholde en god blogg blir det lettere for dere å promotere dere selv på sosiale medier. Dette vil kunne føre til mer trafikk inn til nettsiden, og potensielt hjelpe dere med å bygge en større kundebase.

Å bruke tid på å sende nyhetsbrev er også viktig for mange bedrifter, men det kan være utfordrende å finne godt innhold på jevnlig basis. Derfor kan bloggen deres også fylle tomrom på en enkel og effektiv måte.


Gi bedriften en stemme

Det er viktig å ikke virke useriøs i de ulike kanalene deres. Dette gjelder også i bloggformat. Likevel kan en også henvende seg til lesere på en litt mer avslappet og kreativ måte når man blogger. Her er det alltid lurt å kartlegge bedriftsidentiteten deres. Hvem er dere egentlig? Hvordan ønsker dere å fremstå? Hvem er deres kundebase?

Se hvem deres potensielle kunder er og analyser hvordan de kommuniserer og fører samtaler. Etterlign de dere ønsker å dra inn som kunder og gjør dere forstått. Ikke snakk over hodet på folk, men snakk heller ikke ned til dem. Hold innhold interessant, enkelt og tilpasset.

En blogg gir bedriften en stemme, og får dere til å virke mer menneskelige og mindre abstrakte. Det kan være en flott plattform til å fronte seg selv, og la lesere og kunder bli kjent med dere på en annen måte. Ved å fremstå mer relaterbare for potensielle kunder vil dere også være et mer naturlig valg for dem enn andre bedrifter. Mennesker søker ofte de som er like seg selv, da følelsen av motsvarighet ofte skaper tillit.

Så hva venter dere egentlig med? Sett i gang å blogge!

 

Ane Undhjem

Tekstforfatter i Optimal Norge.

Vil du lage din egen inbound marketing-kampanje? Last ned vår praktiske sjekkliste - helt gratis!