Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

5 verktøy for digital markedsføring du bør vite om

Ønsker du å lykkes med digital markedsføring, men er usikker på hva som er mest effektivt? Da gjør du lurt i å lese dette.


Det er lett å bli overveldet av alle verktøyene som hevder å hjelpe deg på veien til suksess.

Felles for dem alle er at de har til hensikt å gjøre planlegging, implementering og optimalisering av dine markedsføringsaktiviteter til en så effektiv prosess som mulig.

 

Finn verktøyene som dekker dine behov

Et verktøy som markedsfører seg som et «all-in-one marketing software», er HubSpot. Og ja, HubSpot kan virkelig hjelpe deg med alt fra blogg og sosiale medier til landingssider og webanalyser. I HubSpot er det også mulighet for å ta sertifiseringer i blant annet Content- og Inbound Marketing. Genialt for deg som er fersk i gamet.

samarbeid

Også Google troner på toppen med programmer som GoogleAds, Analytics og Keyword Planner – for å nevne noen. Disse kan dekke mange behov, men langt fra alle. Det finnes et bredt spekter av muligheter og andre essensielle verktøy som kan være svært nyttige å ta i bruk. Det viktigste er uansett å finne frem til de verktøyene som dekker nettopp dine behov.

Her har vi listet opp fem verktøy vi anbefaler deg å sjekke ut for å effektivisere markedsføringen din ytterligere.

 

1. Canva

Mangler du en profesjonell grafiker i bedriften? Canva er et designprogram som lar deg være din egen grafiske designer. Nettsiden, som du enkelt kan registrere deg på via Facebook, er enkelt i bruk og gir deg mulighet til å lage noe helt fra bunnen av. Du kan også benytte deg av et godt utvalg eksisterende maler. Her er det bare å boltre seg i oppsett til blant annet annonser, informasjonsgrafikk, Facebook-innlegg, plakater, logoer og nyhetsbrev. Skulle du trenge bilder til arbeidet, er Unsplash et genialt nettsted fullt av gratis nedlastbare bilder.

 

2. Semrush

grafer

Arbeider du med SEO er Semrush en gullgruve, for her er mulighetene mange. For eksempel kan du se hvor høyt et søkeord rangerer i Google og hvilke nettsider som treffer høyest i søk. På denne måten det mulig å finne ut hva man faktisk konkurrerer mot. Du kan også finne relaterte søkeord og verdien av dem.

 

3. AnswerThePublic

Skal du lage innhold og trenger hjelp til nye vinklinger rundt et tema, eller kanskje du ønsker et innblikk i relaterte søkeord? AnswerThePublic er en superenkel og glimrende tjeneste som gir deg massevis av innspill. Nyttig uansett om du jobber med SEO, PR eller innholdsmarkedsføring.

 

4. Swydo

Å ha mange rapporter og mye data å holde styr på, kan de fleste kjenne seg igjen i – nesten uansett bransje. Jobber man med digital markedsføring blir det som regel mange rapporter og data å holde styr på. Ofte jobber man med kampanjer for kunder som ikke kan like mye som en selv, og som trenger å få presentert tall og målinger på en enkel og oversiktlig måte. Det er her Swydo kommer inn. Verktøyet er best som et supplement til Google Data Studio, og integrerer data fra et solid utvalg programmer. Her får du virkelig fulgt med på kampanjenes utvikling og laget flotte rapporter.

 

5. ReadTime

vertoy for markedsforing

Å gi leseren en pekepinn på hvor lang tid det vil ta å lese eller se gjennom et innhold på en nettside har blitt en økende trend. Kanskje har du lagt merke til det på enkelte artikler allerede? ReadTime er et supert verktøy der du kan lime inn teksten din og få et estimat på hvor lang tid det vil ta for leseren å komme seg gjennom. Dette kan også være nyttig hvis du skal holde en presentasjon med begrenset tid til rådighet. Med andre ord en svært gunstig nettside å merke seg først som sist.

 

Henriette Staubo

Tekstforfatter i Optimal Norge

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kom på et uforpliktende møte, da vel!