Optimal Norge

Vi elsker kunnskap, og deler med glede.
Her finner du artikler om SEO, innholdsmarkedsføring, SEM, sosiale medier og inbound
– alt innen digital markedsføring, egentlig!

5 ting alle bør vite om inbound

Inbound handler om langt mer enn markedsføring. Det er lettere å forstå hva ditt byrå bør tilby deg dersom du har kjennskap til strategien og metodikken.

 

Inbound er utvilsomt en trend innen markedsføring. Det virker nesten som om alle markedsføringsbyråer tilbyr inbound, men gjør de egentlig det? I mange tilfeller vil svaret dessverre være nei. Inbound er nemlig en så komplisert strategi at selv byråer kan gå i surr når det kommer til hvilke tjenester som skal gjennomføres.

Når det gjelder inbound tilbyr flere byråer innholdsmarkedsføring, kaller det inbound og glemmer at dette bare er en brøkdel av inbound-metodikken. For at du skal få mest mulig ut av denne markedsføringsstrategien bør du derfor velge rett byrå til å hjelpe deg. Med litt enkel forkunnskap om inbound blir det enklere å velge i mylderet av markedsføringsbyråer. Her er fem kjappe om inbound!

 

1. Skal du drive med inbound må du alltid sette kunden foran deg selv

inbound 6

Før du bestemmer deg for å i det hele tatt satse på inbound er det utrolig viktig å vite dette: kunden skal settes først – alltid. Dette betyr ikke bare at kunden skal kunne lese spennende artikler om dine produkter eller ditt arbeid, det betyr at hele kundereisen skal være ivaretatt. Kunden skal fra første gang han eller hun kommer i kontakt med deg eller dine produkter føle at de blir sett, og dette bør gå smidig.

 

2. Inbound skal avlaste ressurser internt

inbound 4

Det er mye arbeid som ligger bak en god inboundstrategi, men det vil være verdt det når alt kommer til alt. Inbound skal nemlig avlaste din bedrift internt. Automatisering er nøkkelordet her, og kan sannsynligvis oppnås i de fleste interne prosesser, fra markedsføring til salg og kundeservice. Får dere mange av de samme spørsmålene hver dag? Hvorfor ikke opprette en godt utviklet FAQ? Sliter kundene med å finne frem til produktene deres? Gjør det enklere å klikke seg rundt på hjemmesiden deres! Legger dere nok energi i slikt forarbeid sparer dere mye tid på sikt.

 

3. Prøver du å treffe alle treffer du ingen

inbound 1

Mange bedrifter ønsker å nå bredt ut, hvilket er forståelig. Likevel er ikke dette taktikken som brukes i inbound. Finner du en bedrift som lover gull og grønne skoger hva gjelder kundekrets – vel, da driver de sannsynligvis ikke med inbound. I inbound skal du heller satse smalt, og treffe med laserpresisjon. Dette vil føre til langt mer fornøyde kunder, som føler at du forstår dem og deres behov. Gjøres dette riktig vil de komme igjen og igjen.

 

4. Inbound omfatter også salg

inbound 5

Som sagt handler ikke inbound kun om markedsføring og innhold. Salg er en stor del av strategien, og kartlegging er helt essensielt her. Ved å kartlegge det som kartlegges kan, vil du til slutt sitte på en velutviklet kommunikasjons- og brukshistorikk som kan hjelpe ditt salgsteam med å nå ut til dine kunder. Dette kan føre til enkel automatisering, tidsbesparing og en bedre opplevelse for både kunde og selger.

 

5. Digitale spor skal gjøre kundeservice enklere

inbound 3

Kundeservice er hjertet i inbound – kunden skal alltid stå i sentrum. Når din bedrift blir bedre på å spore kunders aktivitet vil dette på svært mange måter føre til en bedret kundeservice. All kommunikasjon og historikk blir i inbound tatt vare på til senere bruk. Dette fører til en effektiv dialog, med digitale spor som kan hjelpe både din bedrift og kunden. Har dere eksempelvis en kunde som ønsker å reklamere på noe? Da slipper kunden å lete seg frem til gamle kvitteringer for å bevise salget, alt ligger klart i systemet. Denne informasjonen kan også brukes til å anbefale kunden gode produkter eller tjenester, akkurat når kunden trenger det.

 

Vi hjelper deg med din inboundreise

I over ti år har Optimal Norge drevet med performance marketing. Hos oss har vi ansatte med dyp innsikt i sine fag, som daglig jobbet med alt fra teknisk SEO til annonsering i sosiale medier og innholdsmarkedsføring. Dette har lagt en god grobunn for en helhetlig inbound-avdeling.

Vi ønsker å hjelpe deg til å hjelpe dine kunder. På denne måten skaffer vi din bedrift flere verdifulle leads, samtidig som vi avlaster dine ansatte. På den måten kan de kan by på enda bedre kundeservice og arbeide med bedriftens kjerneoppgaver. Interessert i å lære mer om hvordan vi kan utvikle en unik inboundstrategi for nettopp deg? Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig prat!

 

Nysgjerrig på inbound? Få en innføring i inbound på vår frokostworkshop. Klikk for å melde deg på!

psdtohubspot