optimalnorge-blogg.png

5 grunner til å begynne med inbound marketing

Skrevet av Caroline Maugesten 7. september 2018

I dagens samfunn blir vi bombardert med reklame fra alle kanter. Folk er lei av å bli solgt til, og handler i større grad på egne prinsipper. For å tilpasse deg den nye kjøperatferden er inbound marketing en genial strategi – her er fem grunner til det!

Inbound marketing er en strategi som bygger på å tiltrekke kunder gjennom relevant og nyttig innhold, som de aktivt oppsøker på egenhånd. Det bygger tillit og troverdighet mellom kunde og bedrift, og du slipper å kjempe for kunders oppmerksomhet fordi de allerede viser interesse. Enda ikke overbevist? Her får du ytterligere fem grunner til at din bedrift burde begynne med inbound marketing.

 

1. Kaldt salg er ikke effektivt lenger

Folk er ikke like åpne for kaldt salg som oppringninger, e-post og trykkannonser lenger. Før var det enkelt å lage innhold som engasjerte målgruppen på denne måten. I dag har den konstante konfrontasjonen kundene opplever fra outbound marketing, gjort dem lei og numne til budskapene. Når kundene skjønner at de konfronteres med salg, mister de interessen umiddelbart. Dette er grunnen til at mange også har installert Ad Block for å slippe unna noe av det konstante maset fra bombarderende reklame. De er rett og slett lei av alt maset.

Inbound marketing lar alt være opp til forbrukerne selv. Det du som bedrift trenger å gjøre, er å være der de potensielle kundene er. Har de et problem eller en utfordring, skal du være der med et tilfredsstillende svar som gir verdi – uten å dytte salg opp i ansiktet på dem. Er innholdet godt, vil kunden selv vise interesse og være mye mer åpen for fremtidig innhold av en mer salgsrettet natur.

 

2. Innholdet som produseres er alltid aktuelt for kunden

Det meste av innhold som lages i en inbound marketing-strategi er laget for ikke å gå ut på dato. Det vil si at blogginnlegget, videoen eller hva det er som produseres, alltid vil være like aktuell, uavhengig av sesong, årstall, trender og så videre. Det gjør at innholdet kan leve og vokse organisk på egenhånd, og alltid være en kilde til informasjon for potensielle kunder. Her skal man ikke tvinge produkter og tjenester på forbrukerne, men informere og lære bort, slik at kunden kan ta informerte kjøpsbeslutninger.

På den måten vil tidligere, nåværende og fremtidig innhold alltid ha et likt nivå av aktualitet, fungere sammen og gi verdi til hverandre – og kundene.

 

3. Kunder oppsøker deg av fri vilje

Det sier seg selv at en person som kommer til deg av fri vilje, vil være et sterkere «lead» enn en du oppsøker gjennom kaldt salg. I et kaldt salg er det ditt ansvar å skape interesse, men hvis personen oppsøker deg er interessen allerede der.

Sannsynligheten for at personen blir en betalende kunde er mye større når personen selv er overbevist om at din bedrift innehar løsningen de trenger, enn når du må overbevise en uinformert person om at ditt produkt er det rette.

 

4. Du er tilstede der kundene befinner seg

Kjøpsadferden til forbrukerne har endret seg dramatisk de senere årene. Der de før var avhengige av salgsfolk for å få informasjon om bedrifter, tjenester og produkter, får de i dag all informasjon servert på sølvfat på internett.

Ved kun noen få tastetrykk får man i dag tilgang til nesten ubegrenset med informasjon, og dette er utrolig verdifullt for forbrukerne. Derfor er det avgjørende at man befinner seg her med svar på alt en potensiell kunde kan lure på! Ved hjelp av søkeordsanalyser får man verdifull innsikt i hva kundene søker etter. Dette gir føringer for hva man skal produsere av innhold som kundene vil se på som hjelpsomt og verdifullt.

 

5. Bygger tillit og mellom kunde og bedrift

Mennesker ønsker å handle med mennesker, ikke bedrifter. Kaldt salg oppfattes ofte som upersonlig og egosentrisk, uten å ta kundens beste i betraktning. Inbound marketing derimot, bygger tillit mellom potensielle kunder og bedrift gjennom åpenhet og transparens.

Regelmessig spredning av godt innhold viser at bedriftens ansatte er kunnskapsrike, kan det de driver med og er til å stole på hva gjelder erfaring og service. Bidrar man til å skape en trygghetsfølelse hos kunden, vil den ikke bare benytte seg av produktene og tjenestene dere tilbyr selv, ofte om og om igjen, men også anbefale dere videre til venner og kjente. Inbound marketing skaper på den måten verdi for alle parter, i alle deler av kundereisen.

 

sjekkliste

Topics: Inbound Marketing

Siste innlegg

Nyhetsbrev